TS9 ett måste för tonen

Tube Screamer är egentligen på det hela stora en klassisk "overdrive pedal" och den kan användas i väldigt många olika sammanhang och i alla typer av musikstilar. Du kan småboosta ditt rena ljud, trimma din gain-kanal för bluesy-style, köra den som den är som distpedal eller färga och lyfta fram tonen i din metal-rig. Som med alla pedaler låter den lite olika beroende på vilken förstärkare du har, men oavsett så har den karaktär som är helt egen. Men som namnet anger så handlar det om en overdrive av "Tubekarraktär".

Jag hade en på 80-talet som jag mer eller mindre slet ut och så köpte jag den moderna nya varianten helt i plast, men det var inte alls samma grej. Det lät helt kass faktiskt. Jag vet inte vad de ändrade i den men något var det.  Som tur är gav de ut en reissue på den klassiska och den finns i vilken musikaffär som helst nuförtiden.

Jag använde den på den tiden för att boosta gain på en Peavey Bandit jag hade då. Den förstärkaren var helt ok , men den var lite platt och kall minns jag. Det fixade TS9 till enkelt. De flesta använder just som distpedal, eftersom den härmar vintage rörförtärkare rätt bra. Det blir en varm gain som man absolut kan använda till både det ena och det andra.

Artister som använt TS9 på olika sätt är Stevie Ray Vaughn och  Gary Moore som just ville åt det signifikanta i Mr. S Tamuras Tubescreamer som tillverkades av Ibanez. De flesta metalgitarrister använder den för att färga tonen och lyfta fram den ur bandets ljudbild. Mycket dist brukar ju annars innebära att det drunknaren aning i ljudbilden.

Det finns en "kopia" också som ser exakt likadan ut med branden "Maxon OD9". Det är samma prylar i den. Många säger att det är skillnad på dem och det är det säkert på ett sätt, men jag tycker det låter i stort sett lika.

Det är väldigt enkel att använda. Tre rattar. "Drive", "Level" och "Tone". Bara att ratta och prova. Glöm bara inte att ratta på förstärkaren också. Du hittar snart det ljud som din spelstil passar, man känner när man hittar rätt. En bra grundregel är "låter det bra så låter det bra".

Själv använder jag den till att lyfta fram tonen i mina stärkare, den liksom kommer fram lite mer ur högtalarna. Jag använder väldigt lite dist på den nästan, nära noll, och klockan 3 på volym och klockan 1 på tone.

Jag kör den mellan min gitarr och min stärkare, andra kör den i effekt-loopen.

Den går på 9 volts batteri som alla andra pedaler eller på eliminator.

TS9 Tube Screamer får betyg:
5 zombies (5)

Kommentarer

  1. Det var Maxon som tillverkade och designade pedalerna. Tillverkade åt Ibanez från 1974-2002, http://en.wikipedia.org/wiki/Maxon_Effects

    sjysst blogg :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM