Gibson min-ETune, en nymodighet eller flopp?

Idag gick jag förbi 4Sound för att kolla lite och blev lite intresserad av en Gibson SG Standard som hängde där. En helt ok gitarr, men det var egentligen inte den i sig som fångade mitt intresse. Istället var det den svarta boxen som satt monterad bakom på huvudet som jag blev nyfiken på, Gibsons nya min-ETune. En "robot tuner" som det heter och tanken är att det ska göra livet lättare för gitarristen.

Systemet känner av vibrationerna i träet och stämmer gitarren automatiskt. I övrigt är gitarren en helt vanlig Gibson Standard SG. Det ser lite corny ut med en robot som applicerats på en gitarr som i övrigt andas 60-tal, men från framsidan ser man ingenting.

Boxen har lysdioder som indikerar hur väl gitarren stämmer och en en liten manöverpanel där du väljer vilken stämning du vill ha. Den drivs på batteri. 12 förinställda typstämningar har man att välja på och det enda man behöver göra är att köra en "strum" och så stämmer den av sig själv. Det är inte svårare än så i teorin.

Däremot fick vi med demoexet trixa lite några gånger med enskilda strängar, men det funkar.

Förmodligen lär man sig med tiden hur man ska använda den, men redan efter någon minut så kan hantera det hjälpligt. Jag filmade en snutt som ni kan se här, inte pro-shot direkt utan mer diskbänksrealistiskt. Man hör tydligt hur roboten arbetar med sitt rispiga ljud.



Frågan som inställer sig är förstås varför denna nymodiga uppfinning, och för vem? Daniel Noring som jobbar i butiken och som lirar bas i God Mother, berättar att de sålt några olika gitarrer och att kunderna verkar nöjda. Vi funderade tillsammans och kunde konstatera att det måste röra sig om en liten del av målgruppen som attraheras an min-etune och jag tänker att det måste vara de som behöver "stämma om" ofta och inte vill ha med sig 7-8 gitarrer på gig. Fair enough liksom.

Han berättar också att man kan ta bort systemet och ersätta med vanliga stämskruvar om man tröttnar och att det idag sitter på 5 Les Pauls och 3 SGs. Min-Etune finns inte monterad på premiummodeller, vilket indikerar att man inte tror att "hardcore Gibson users" kommer att nappa på det, vilket går helt i linje med mina tidigare inlägg om konservativ bransch.

Den går också att köpa separat och enkelt installera på din egen Gibson, men tänk då på att välja rätt version efter din gitarrtyp.

Kommer jag köpa en gitarr med denna feature?
Helt ärligt så tror jag inte det, det känns liksom lite krystat. Men kanske om jag mycket snart kommer att spela i nåt slags coverband med låtar som kräver att jag har gitarrer stämda på flera olika sätt så kan det förstås vara ett alternativ.  Det är en kul leksak, helt klart. Men det stör lite med en grunka fastskruvad på huvudet, det kommer man inte ifrån. Gibson själva har fler argument, tex att man tjänar in studiotid, och därmed pengar, på att stämma gitarren snabbare. Ehhhh?

Betyg
3,5 Zombies (5)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM