Göra egna plektrum?

För dig som tycker plektrum är svåra att hålla reda på eller av nån anledning anser att plektrum är för dyra finns det nu hopp om livet. Jag vet inte om det är historiens viktigaste produkt, men visst kan förstår att någon som slarvat bort sitt sista plektrum uppfunnit den här grunkan. 

Pickmaster är en liten plektrumfabrik att ha med sig i väskan och som löser prekära situationer för den utsatte gitarristen när hen upptäcker att de små plastbitarna är borta. Då langar man bara fram sin Pickmaster och tillverkar ett, kanske i en paus mellan två låtar? Personligen har jag aldrig råkat ut för problemet ifråga eftersom jag strösslat med plektrum på alla ställen där jag vanligtvis befinner mig. Hur som helst, jag ska inte vara tvär här, själva idén med att göra egna plektrum är ganska charmig. Jag köpte en i helgen för 250 spänn...BUSTED!

Jag tog ett gammalt bankkort och tryckte ut ett plektrum, ungefär som man knäcker en nöt med en nötknäckare. Efter att ha slipat till kanterna med lite fint sandpapper så funkade det faktiskt ganska bra att spela med. Dessutom är mitt plektrum försett med ett "chip". Jag upptäckte, föga förvånande, att betalkortsplektrum slits lite snabbare än tex Dunlop eller Gibson men det fungerar så klart i nödfall, och det är väl det som är huvudsaken misstänker jag.

Vill man designa sina egna mer hållbara plekisar så kan man säkert köpa lite tjockare kvalitetsplast, jag kör tex med minst 1.00 mm, ibland 1,20 mm. Var man får tag i dessa tjockare "ämnen" vet jag inte, kanske i nån pappersaffär typ Kreatima eller lekbutiken Panduro.

Bästa tipset är dock att köpa sjukt många plektrum i storpack och sprida ut dem överallt där du rör dig. Pickmaster är nog en rätt onödig produkt när jag tänker efter.

Men kul söndagsnöje om man nu har för lite att göra :)

Betyg
2 Zombies (5)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM