lördag 19 april 2014

Guitars The Museum i Umeå & test av Joe Bonamassa Bartlett

Jag besökte idag "Guitars The Museum" i Umeå och träffade en av "tvillingarna" som samlat gitarrer i över 40 år och som nu ställer ut sin samling mitt i Umeå. Alla ni gitarrnördar som läser denna blogg känner ju förstås redan till det här eftersom deras arbete spritt sig långt utanför de vanliga kretsarna, men alla kanske inte har varit där. Här följer en första summering av vad man får se och höra om vid ett besök på museet. 

För det första så är detta crème de la crème när det gäller gitarrnörderi, det ska man vara väldigt klar över. Det är som att jämföra med Louvrens Mona Lisa, och kanske till och med ännu mer unikt. Jag var där 1,5 timma och det är på tok för kort tid. Ca 300 gitarrer visas upp, och ingen är nån dussingitarr direkt. Jag missade tyvärr den guidade turen. Mikael Ådhén, som med sin tvillingbror Samuel äger samlingen, hade vänligheten att visa inledningen på ett lite skönt oförberett påskaktigt sätt.

Jag fullständigt förhäxas av tvillingarnas passion och intresse för gitarrer, det är imponerande att bara träffa dem. Visst de är trevliga och glada killar, men herregud vilken samlad kunskap de besitter. Hatten av för deras arbete och stora ödmjukhet att låta oss vanliga nördar få ta del av deras livsverk.  Det är ett träget samlande, bytande, köpande och säljande genom åren som saknar motsvarighet i något annat sammanhang jag hört talas om. De flesta har nog svårt att förstå hur enastående märkvärdigt det här faktiskt är men du hittar ingen motsvarighet någon annanstans på jorden.

Det första rummet man kliver in i är verkligen något i hästväg när det gäller vintagegitarrer, många av dem går inte ens att hitta någon annanstans. Vad sägs om en av de 98 st original av Gibson Flying V, vars produktion plötsligt avbröts för att ingen ville ha dem. Fantastiskt vacker och med åren patinerad. Eller Explorern som bara gjordes i 36 ex, innan produktionen lades ned,  för att sedan återupptas igen många år senare när folk började gilla dem.

Man vill så gärna prova gitarrerna, helst varenda än, men förmodligen just på grund av det så sitter de bakom glasrutor. Och det är nog tur. Men fy vad det kliade i fingrarna.

Tänk att få "riffa" denna fantastiska 1960 Gibson Les Paul Sunburst, som kostade 19 vintage Stratocasters i inbyte för att komma åt. Det gjordes drygt 1600 st av dessa "holy grails" mellan 1958-1960. En gitarr som i princip alla Gibson Heads vill åt, men som få tidigare ens skulle kunna att få se annat än på bild.

Det är ett fantastiskt instrument som satte fart på rockgitarristernas utveckling och blev standard för många gitarrister. Eric Clapton förändrade på riktigt gitarrhistorien när han spelade på en sån här, en -58a, i John Mayalls Bluesbreakers. Lyssna på den plattan så förstår ni.
För Fender-freaksen finns också mängder med spännande versioner av Stratocasters som tittade ut i världen första gången så tidigt som 1954 och som än idag i princip ser likadan ut.

Här underst en 63a Fiesta Red, som enligt uppgift är otroligt resonant och samtidigt lätt till vikten. Och kolla in slitningen, "to die fore".  På öppna marknaden går de för runt 28 000 dollar.  Ovanför hänger en 65a och över den fin 62a.

Även olika varianter av Telecasters finns att beskåda. Och går man den guidade turen får man också varje unik gitarrs historia berättad för sig, bara det är ett skäl för mig att åka tillbaka många gånger om känner jag.

Gillar man Gibson Firebirds kan man lägga nån timma på att njuta av en hel vägg som innehåller allt väsentligt på temat. Gretch likaså, till exempel Johny Thunders halvaukustiska Gretch som enligt utsago har en otroligt fin ton. En gitarr som blev stilikon för Rockabillyn.

Det är inte bara gitarrernas historia som presenteras på "Guitars The Museum", också gitarrförstärkarna har sin plats. Sällan har jag skådat så många av de förstärkare som satt standard för gitarrindustrins framväxt på ett och samma ställe. Man får fan feber, när man tänker på det. Allt från de första Marshall och Fender till Hiwatts och Vox finns att vila ögonen på, till och med en uråldrig gammal Gibson. Här en Marshall Plexi som blev stilbildande genom Clapton, Hendrix och i stort sett varenda kotte som riffade lite tyngre. Just den här är ett mycket vackert slitet exemplar. Plexis finns att få tag i, också från denna tid, till närapå rimliga priser och de låter fantastiskt.


Joe Bonamassa Bartlett
När vi skulle gå berättade Mikael Ådhén att de hade John Bonamassas specialdesignade Bartlettgitarr i skrubben intill disken färdig för leverans. En gitarr som designats av "mellanbrodern" Magnus Melkersson, en av deras polare från Umeå som de känt sen 70-talet. Bartlett är en "boutique tillverkare" från Canada som enbart sysslar med små upplagor till verkliga finsmakare. Vi pratar riktiga kvalitetsgitarrer här.

Det visade sig vara en patinerad men nypoducerad Gold Top i 50s style. Ådhén for in i skrubben och kom ut med alstret så jag fick testa. En alldeles gudomlig gitarr med en väldigt lättspelad hals. Fantastiskt patinerad i lack och i mekanik. Det är en lite annorlunda cutaway som på ett utmärkt sätt låter tankarna gå till 50-talet. Orginalramarna för mickarna kostar 12000 dollar styck men de har hittat ett sätt att återskapa exakt samma crèmefärg av exakt samma material. En dröm.

Det är detaljerna som många gånger avgör. Dessutom en helt egen form på halsens inlays, som för ovanlighetens skull inte signalerar dålig kopia utan en helt egen högkvalitativ design. Det märks att Melkersson är erkänd designer och formgivare i botten. Gitarren är din för 100 000 kr. Den dyraste gitarr jag spelat på, men oj vad den sjöng.

Sammantaget kan man säga att besöket var en upplevelse utöver det vanliga för en gitarrintresserad yngling.
Om ni nu ska planera att åka till Umeå eller bara passera förbi i sommar så missa inte att besöka detta grymma museum. Är det bara ett museum ni ska besöka innan ni sätter näsan i vädret så är det här tipset No.1.

Jag ska försöka få till en lite mer fokuserad intervju framöver med bröderna Ådhén, om de vill förstås.

http://www.guitarsthemuseum.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar