Mitt Floyd Rose "sjunger fult"

Jag fick ett mail häromsistens, från Peter Karlsson, med en fråga om vad man gör när "mitt Floyd Rose eftersjunger". När jag skaffade min första yxa med Floyd Rose så hade jag samma problem, och det var och är extremt störande. Särskilt när man spelar utan effekter och man behövde göra plötsliga stop så "ringer" stallet en kort stund efteråt. Ett ganska vanligt problem med alla svajsystem, och i synnerhet många Floyd Rose "licensed".

Det enkla svaret på det hela är att försöka dämpa det på olika sätt. Oftast är skälet att fjädrarna i svajsystemet vibrerar för mycket och tas upp av mickarna. Det är väldigt störande att de inte åtgärdar sådant på fabrik kan jag tycka, för även på svindyra gitarrer som kostar upp mot 25 000 kr förekommer detta mer tillåtet skulle jag vilja säga.

Ett sätt, och kanske det enklaste att börja med, är att öppna bakluckan och lägga i lite bummulstyg. Ta gärna och slakta ett lakan och ta fram lagom med tyg och tejpa fast det. Det går också bra med skumgummimadrass. Inte så mycket att det dödar fjädrarna helt och hållet, de fyller ju en funktion också, utan bara så att det ligger an lite lagom och hindrar dem att "sjunka". Testa dig fram.
 På bilden till vänster en Ibanez Jem7VWH med åtgärden utförd, jag hade tydligen valt en bit gammal gardin.

Det kan också ha att göra med att skruvar sitter löst eller att det inte är rätt justerat, se tidigare inlägg.

Gitarrzombien


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM