Intervju med Kent Norberg i Sator...

Sator är lätt ett av Sveriges mesta rockpunkband och startade på tidigt 80-tal, då som Sator Codex. Ett röjigt och hårt band som släppt sammanlagt 9 plattor, bland annat "Headquake" som hyllades i stort sett av alla.  Bandet är förutom stilbildande i sin genre också kända som inofficiellt husband på Hultfredsfestivalen under dess glansdagar och gör aldrig en tråkig spelning. 

På deras senaste platta "Under The Radar" (2011) tycker jag själv att gitarrerna kommer ännu mer i fokus, om det nu är möjligt.  När den kom ut rullade den konstant i mina hörlurar, nästan dag och natt faktiskt. Sator har en utomordentlig melodikänsla och kombinerar det med ruff attityd, utan att bli "fjantrockpop". Respekt för det! Jag har säkert sett Sator 10-12 ggr genom åren, senast på "Get Away Rock" förra året då de fick den märkliga uppgiften att spela kl 12 mitt på dan för trötta festivalbesökare som långsamt vaknade ur slummern.


Kent Norberg, sång och gitarr, är intressant som gitarrist. Han är väldigt tight och noggrann  i kompet utan att det blir för perfektionistiskt så att det skitiga "RockenTrollet" försvinner i matematiken.

Jag träffade Kent för några år sen i Hultsfred och vi snackade en del om den gemensamma nämnaren gitarr. Så när jag bestämde mig för att börja göra intervjuer på Gitarrzombien var Kent en given person att ställa frågan till. Efter lite mailande så fick vi till det.

Kent Norberg, Sator Get Away Rock 2013
Minns du var det var som gjorde att du började spela gitarr från allra första början?
Jag började faktiskt spela trummor som väldigt liten, min farbror var trummis så det blev ett naturligt val. I yngre tonåren blev jag intresserad av att kunna spela, sjunga och göra egna låtar, och det var väldigt svårt att göra med ett trumset. 
Jag bodde dessutom i lägenhet.

När du ser tillbaka lite på ditt eget spel och andras, vad tycker du gör en bra gitarrist bra?
Feeling! Att spela rätt saker vid rätt tillfälle, att veta vad som är rätt för låten.

I början spelade du ju bas i Sator, hur kom det sig? 
Jag och Chips spelade båda gitarr när jag började i Sator Codex. Vi hade ingen basist och han var den bättre gitarristen av oss, så det föll sig naturligt att jag tog basen.
Vi såg det som en temporär lösning, en temporär lösning som varade i 15 år :)


Är det fortfarande lika kul att spela idag som för 25 år sedan? 
Givet att det nu var kul då alltså :)
Det är om möjligt ännu roligare idag faktiskt, man är mer avspänd i dag och bryr sig mindre om vad andra tycker.

Ja för nu spelar du ju i allra högsta grad riffgurka. Är du en ”samlare”- eller ”få men bra” typen när det kommer till gitarrer?
Jag är ingen samlare, jag har ett fåtal bra gitarrer, men inga dyrgripar. Vill inte behöva vara rädd att nån fyllskalle ska ramla in i den under ett gig. Mina gitarrer är arbetsverktyg.

Du har en ganska speciell gitarr vad jag har förstått, berätta hur fick du tag i den?
Det är en Fender Telecaster Deluxe (med Stratocaster huvud). Jag kände på den på MUG i Gbg för ca 15 år sedan och vi blev kompisar direkt. 


Det som skiljer den från andra är att jag tagit bort halsmicken och satt in ett fotografi på Bob Dylan i hålet :)
Orsaken var att jag köpte en reissue att ha som reserv, men de nya mickarna låter inte lika bra som de gamla, så jag tog den gamla micken och satte den på reissuen. Har aldrig nånsin använt halsmicken så jag tänkte att det är bättre att reservgitarren låter lite mer likt min gamla. 

Vad är det för pickups?
Fender Wide Range humbuckers. 

Hur ser din live-rig ut idag jämfört med för 25 år sedan? 
I och med att jag spelade bas för 25 år sen så är den så var den ju lite annorlunda. Idag är den i alla fall ovan nämnda gitarr och en modern Fender Deluxe stärkare.

Vilken är din absoluta favoritförstärkare?
Är egentligen inte speciellt intresserad av stärkare eller teknik överhuvudtaget. Men jag vill ju att det ska låta bra. Lånade Bengan Blomgrens Hot Rod deluxe några gånger och kände att det kunde vara något för mig. Det spelar nästan ingen roll hur den är inställd det låter bra ändå, alltså lätt att få att låta bra :)

Du har producerat och producerar en del nu också. Hur mycket har den digitala utvecklingen påverkat inspelningen?
Jag har faktiskt inte producerat så mycket under senare år förutom egna grejjer. Jag ärr som sagt ganska ointesserad av ljudteknik, min producentmetod är mer inriktad på låtar och arrangemang osv. Så jag behöver en bra tekniker vid min sida :) För min egen del kan man säga att mina hemmademos låter betydligt bättre idag :)

Ja tekniken går framåt och blir allt krångligare och mer avancerad, finns det några nackdelar, en del går tillbaks till analogt och rullbandare?
Det är tråkigt när allt låter "fixat" i Protools, jag vill höra när det görs lite fel, gnisslande trumpedaler, läckande mickar, sånt som gör musiken levande... 

Sator lever ju i allra högsta grad, vad finns det på gång runt knuten?
Just nu kör vi mycket akustiskt på trio som är väldigt uppskattat, låtarna får andra dimensioner. Men vi spelar med hela bandet också, a never ending tour......

Galen basist
Jag såg er "lunchspelning" på Getaway Rock förra året, blir det några festivalgig i år?
Ett fåtal mindre,  bl.a i Nord Norge. 

Jag måste bara passa på att fråga, er basist Heikki Kiviaho verkar ju helt galen, hur är det att tygla honom egentligen?
Det är ingen idé...  Vi ger honom fritt spelrum hehe, han ger oss ytterligare dimensioner.

Tack för att du gav Gitarrzombien lite av din tid.
Tack själv...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM