MXR Analog Chorus - Ett varmt brett chorus

Chorus kan vara en krydda i vissa sammanhang, så länge det inte tar över tonen helt och övergår till hårmetal från 80-talet. I synnerhet är chorus på sin plats när det gäller rent ljud. Det lyfter ljudbilden och ger den en lite "spejsig" karaktär. Den här spejsade karaktären kommer sig att att tonen multipliceras där den ena körs fram lite delayed kan man säga, eller förskjuts en aning i förhållande till den andra, därav känsla lite större ljud. 

Det finns mängder av choruspedaler givetvis, både digitala och analoga. När jag för ett tag sen var ute efter ett chorus så testade jag ett antal olika i butiken. Man måste lyssna sig till vad som man själv tycker låter bäst, och inte läsa för mycket om vad andra kanske tycker. Jag skriver "för mycket" eftersom det inte är någon tvekan om att andras råd kan vara mycket värdefulla.

Det råder däremot delade meningar om ifall digitala eller analoga chorus låter bäst, vilket inte är så konstigt då det handlar om tycke och smak men också om möjligheter. Digitala har oftast fler funktioner och i det här fallet då olika typer av choruskarraktärer.

Mitt val landade i ett analogt chorus eftersom jag upplevde det lite varmare och bredare än de digitala. Digitala kändes lite kantigare och kallare, men som sagt med fler möjligheter.

MXR Analog Chorus M234
Jag fastnade för MXR Analog Chorus M234, en förhållandevis billigt chorus och med ganska stora möjligheter trots allt.

Den har 5 rattar:
Rate
Level
Depth
High
Low



Utgångarna är "mono" och "thru" (stereo). Jag lämnar stereo utanför denna artikel, utan koncentrerar mig på mono.

Trots 5 rattar är den enkel att hantera och få fram det chorus du söker. Rattarna ger stora möjligheter här, framförallt "high" och "low" som i kombination med de andra ger helt olika "bild". Med volymratten ställer du givetvis hur mycket chorus som ska fram, från en lätt touch till att helt överta ditt sound till nåt slags Toto-inspirerat Lukather-tuggumi. Men pedalens styrka är möjligheterna med "rate" och "depth" som med lite lekande faktiskt klarar av de flesta chorustyper du behöver.

Den uppträder olika bra på olika platser i kedjan, bäst tidigt i effekt-loopen och definitivt före delay-pedalen.

En del påstår att den gör att kedjan tappar ton, jag antar att man menar den är en "tone-sucker", men det är inget jag märkt av.

Den här videon ger en ganska bra bild av hur den låter, med passus då för hur förstärkaren man har påverkar.

 

Slutomdöme
Vill du ha en ganska billig chorus-pedal, runt 1000-lappen, med ett varmt fylligt ljud så är det absolut något jag rekommenderar. Ska man vara lite kritisk ändå, och det ska man, så uppträder den olika beroende var och med vilka andra pedaler i kedjan man använder den. Man får prova sig fram.

Betyg:
4,5 Zombies (5)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM