Jonas Edler & passionerat sökande efter ton...

Jakten på ton tar sina mest tydliga uttryck i en inspelningsstudio. Gitarristen sätts på prov då spelteknik och musikalisk känsla dokumenteras och detsamma gäller förstås själva gitarrsoundet som för evigt ska häftas fast. Ja inte för evigt kanske, men i alla fall till nästa inspelning eller platta. Jonas Edler på .B.A.S. är länken mellan gitarristen och slutprodukten. Jag träffar honom i hans studio och under tre timmar vidgar han min syn på det mesta, en i sanning kunnig och spännande karaktär. 

Jonas Edler har jobbat mest med rock och hårdrock men även med andra musikgenres som jazz, blues och blås. Senaste tiden har band som Sideburn, Mangrove, Paperback Freud, Sewergrooves, Backdraft spelat in med Jonas. Alla har dom en sak gemensamt, nämligen makalöst gitarrljud. Att Jonas samlat på sig en unik förmåga att plocka fram det där lilla extra i sin studio har förstås med förmåga att nosa upp bra grejer till sin studion men också en utvecklad näsa för gitarrljud.

De flesta har nog kvar bitar av den gamla bilden av en inspelningsstudio, med kliniska miljöer och om inte "vita rockar" så åtminstone stora lokaler med påkostade lösningar för akustik och inspelningsteknik.

Edlers studio är nog snarare det motsatta. Litet, kyffigt, mysigt och ändamålsenligt. Ett kreativt kaos som anstår en kreatör. Och det är skapandet som står i fokus, att göra sånt som har betydelse och känns bra.


- Jag håller inte på med detta för att tjäna massa pengar, jag gör det för att de intresserar mig.

Jonas ser sig verka vid sidan av systemet, vilket gör att han kan tänja på gränserna och inte hamna i olika fack. Edler är erfaren i sammanhanget och har förstås varit med länge. I början av 80-talet jobbade han på Music Market och sen på Second Hand Music i Götgatsbacken, som på den tiden var något av Stockholms "Denmark Street" med musikaffärer på rad.

Han är också en utmärkt gitarrist även om han ödmjukt försöker tona ned det, men han avslöjar sig när han kopplar i sin gitarr i förstärkaren med tremolo och drar några harmar. Under en tid bodde han i LA och spelade gitarr, men sökte sig till slut hemåt igen.

Att han håller på med musik och i synnerhet inspelning grundar sig i han tidigt var nyfiken på ljud. Han experimenterade med vanliga kasettbandspelare med vilken han testade att spela in olika typer av ljud i olika miljöer och jämförde, precis som idag kan man säga.

Edler är djupt passionerad för det han håller på med. Det lyser i ögonen på honom när han berättar om vad det hela handlar om.

- Jag tycker ärligheten är viktigast i skapande av musik. Idag är det alldeles för kommersiellt och tillrättalagt. Pengar har för stor betydelse. Det är konsumenten i fokus och inte skapandet i sig. Jag försöker hålla mig utanför systemet. Det är i skapandet som magin uppstår, när man prövar annorlunda saker och bryter sig loss från normen och i jakten på kommersiell framgång. 

Det är ett intressant samtal vi har, bitvis filosofiskt, om hur vegetationen för musik har förändrats genom åren. Många gånger till det sämre enligt Edler.

- Dagens teknikutveckling är både bra och dålig. Den ger större och fler möjligheter men samtidigt är den hämmande för skapandeprocessen. Det blir för enkelt och där förloras en del nyfikenhet och kreativitet. 

Edler har ingen Smartphone säger han, han har inget behov.

- Dessutom ser jag ändå så dåligt, men det är inget problem. Jag inbillar mig att jag använder öronen bättre och jag har ju tillräckligt syn på att se datorn.

Det är uppenbart att Jonas prioriterar det han finner viktigt, att spela in band och fånga deras energi och bandkemi.

Edlers studio handlar mer om bandenergi och riktiga instrument än simuleringar och det perfekt kommersiella. Den digitala utvecklingen gör det tidseffektivt att spela in och man behöver inte lägga så mycket tid på att ratta gitarrljud. Något som bekymrar Jonas,  som helst vill kunna lägga tid på att ställa in riktiga förstärkare, även om det blir dyrare så blir det i slutändan betydligt bättre.

Det står gamla förstärkartoppar och lådor överallt i olika små skrubbar med mickar i olika positioner. Men instrument och teknik är en sak, menar han, mer viktigt är gitarristen själv och hur han/hon spelar.

- Mycket i gitarrsound eller ton handlar om gitarristen själv. Teknik och instrument är många gånger avgörande viktigt men, om man ser till gitarrsound, så är en bra spelande gitarrist mindre beroende av ett perfekt gitarrljud medan en sämre gitarrist är mer beroende av det. En del gitarrister spelar på gitarrljud och inte på musikalitet, en bra gitarrist låter bra även på ett gitarrljud han/hon inte är jättebekväm med. 

Ett av de senare projekten är Sideburns inspelning av IV Monument med Morgan Zocek på gitarr. Morgan är en gitarrist Jonas återkommer till flera gånger under samtalet. En gitarrist med talang och driv som passar Jonas sätt att tänka. Här ett klipp jag hittade på nätet där Morgan spelar in komp till låten "The Saviour".




Vi testar en Fender Bandmaster Reverb AMP TFL 5005X och en Marshall JMP 2203 och hittar riktigt fina ljud utan alltför mycket pill och jag känner mig hemma hos Jonas. Jag tror det är precis så de flesta som spelar in i .B.A.S. känner.

Jag lämnar .B.A.S. studio med ett sprudlande hopp inom mig, än har inte den digitala stormen övertagit allt i sin jakt på kostnadsnedskärningar. Ännu finns det människor som Jonas Edler, som med passion för gitarrer och hur de låter på riktigt, erbjuder bra inspelningsmöjligheter. Ska ni spela in och vill ha fullt fokus på gitarr, så välj för guds skull .B.A.S, och Jonas Edler. Ett tips så här i sommartider.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM