Mooer Flex Boost - bra boost i miniformat

Häromdagen passerade jag en musikaffär i ett ärende och snubblade över en liten boost. Jag letar ständigt efter små pedaler med inneboende storheter för ljudet. Väl medveten om att det inte finns någon "bästa" av olika saker utan att det snarare handlar om kombinationen av olika ingredienser som ibland gör att man hittar rätt.

Mooer är ett företag som är relativt stora med sina just nu 46 aktuella "Micro-pedals" och 9 "Spark-Pedals" på marknaden. Deras motto är "Listend to your technology", vilket låter lite corny i mina öron men ok.

Microboxar är smidiga och populära, inte minst för sin storlek. Mindre än hälften i storlek jämfört med en ordinär Boss-pedal. Många av de som tillverkar dem håller hög klass och de är ofta lite billigare än de mer kända märkena. De flesta går inte på batteri, utan enbart på 9-volts adapter, vilket kanske inte är ett stort problem numera.

Mooer Flex Boost är en kompetent boost som är enkel att använda. Den är ganska omfångsrik i gain, men som jag använder boost så är det till att stärka signalen eftersom jag försöker ha en stärkare med tillräckligt bra gain i sig själv.

Om jag i min JCM800 adderar bara lite gain och drygt halva volymen så blir min slutgiltiga gain lite större och lite mer framträdande och bredare, utan att beröva förststärkaren sin karakteristika. Precis som en boost ska agera, annars kan man ju skaffa sig en overdrive. Samtidigt kan Flex Boost även fungera som en overdrive, även om den blir väldigt trebblig och lite hård i kanterna i jämförelse med en pedal som särskilt utvecklad för ren gain. Skillnaderna kan ibland vara hårfina gällande vad man menar, bäst är att använda sina öron i varje enskilt fall.

Som boost håller den måttet och kostar runt 500-lappen, vilket är överkomligt pris om man vill bredda sin redan godkända förstärkargain eller kanske få lite extra möjligheter i sin pedalkedja.

Det finns många fina boosters på marknaden nuförtiden och även om Flex Boost gör sitt jobb så har den ingen egen unik egenhet som gör den mer eller mindre attraktiv än nån annan. Den gör ett bra jobb och kostar inte skjortan, simple as that.

Betyg:
3 Zombies (5)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM