Hur gitarrljud kan påverka spelandet & Mesa Tone Burst

Jag har under en tid letat efter en bra pedal som lyfter och boostar den rena tonen utan att för den sakens skull addera massa gain. Jag har ett fint rent grundljud i min Marshall SL5 med en Fender strata. Det är varmt, bluesy och fylligt men ibland har jag känt att jag skulle behöva ha lite mer punsch i det och att det liksom kommer fram en liten bit till. 

Personligen tycker jag att tonens karaktär spelar stor roll för hur jag faktiskt upplever att jag spelar. Det gäller i stort alla typer av gitarrljud, oavsett det handlar om rock, blues eller metal. Hittar jag, som i det här fallet, ett riktigt bra rent ljud för blueslicks så märker jag hur mycket mer flexibel jag blir och hur uppfinningsrik jag blir i mitt spel. Jag upplever också att det påverkar mitt anslag och min attack, som blir mer dynamiskt och varierad. Det är som att gitarren får en ansiktslyftning och "talar" en lite bredare dialekt. Naturligtvis så handlar det inte om att ljudet gör att jag låter bättre, utan förmodligen mer om att jag blir mer inspirerad och tar ut svängarna mer.

I den bästa av världar har man naturligtvis ett tillräckligt bra grundljud i sin förstärkare, så att man inte behöver addera exempelvis en pedal. Eller så så tänker man att det alltid finns sätt att få till det ännu bättre. Ett sätt att få lite mer skjuts i det rena bluesljudet är att lägga till en boost. För att trycka lite extra gain eller för att externt labba med EQn och därmed förbättra din förstärkares grundljud. Ett sätt ar att använda en boost.

Det finns hur många boosters som helst på marknaden och alla har sina unika karaktärer, det gäller att hitta den som passar ens eget spel och öra. Ibanez Tube Screamer (TS9) är en variant jag skrivit om tidigare, och som genom åren varit mycket populär bland bluesgitarrister. Den skär lite i basen, trycker fram mids och komprimerar tonen. Den kan också användas för extra gain så klart, men också som en clean boost som trycker på signalen innan förstärkaren men utan egen gain.

En annan variant, och min favorit just nu, är Mesa Tone Burst. Den ingår i en serie om 4 handgjorda pedaler från Mesa Boogie i Californien. Alla med fokus på någon form av gain/dist/boost. Throttle Box, Flux Drive, Grid Slammer och Tone Burst. Jag har tidigare skrivit om Mesa Throttle Box som är den i serien med mest high-gain. Tone Burst är den med minst, man skulle kunna säga att de mer handlar om crunchy overdrive.

Den är tillverkad i metall rakt igenom och snyggt röd till färgen. Den känns riktigt genuin och något som kommer hålla i typ evigheter. Pedalen består av fyra rattar: Volume, Gain, Bass och Treble. När det gäller Bass och Treble så är det här den har sin bästa gren.

Om jag tonar ner fokus på gain och använder den för rent ljud händer det spännande saker. Skruvar jag tex av gainen helt och sätter volymen på kl 12 och laborerar lite med Bass och Treble så lyfter hela ljudbilden en bra bit och hela karaktären blir fylligare och lite med puschig. Perfekt för bluesy licks och solospel på rent. Faktum är att den är mycket mångsidig och kan hjälpa dig färga och påverka tonen i ett väldigt brett register.

Vill man använda den som overdrive på egen hand, eller som gain boost för att trycka rören lite extra i din rörförstärkare så går det alldeles utmärkt också, kanske inte så oväntat när den utvecklats av tonfolket på Mesa Boogie i Californien.

Köp...

Betyg:
5 Zombies (5)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM