Gitarrzombien bygger studio för filmklipp

Just nu håller jag på att bygga en liten studio för att kunna göra filmklipp vid tester av gitarrer, effekter och förstärkare. Jag har nämligen fått propåer från olika håll att det skulle vara intressant att dels höra grejerna men också se tex gitarrerna i aktion så att säga. Problemet med detta är att ljudåtergivningen aldrig blir riktigt autentiskt, men jag har hittat en mikrofon till kameran som faktiskt återger "live in the room" hyfsat. I alla fall så att man kan få en hint av hur det hela låter, helt perfekt blir det som sagt aldrig. 

För det kan aldrig bli riktigt rätt ljudmässigt, även "mickning" av gitarrer har sina svagheter i detta sammanhang. Det är naturligtvis ens egna öron som är bäst på att berätta för hjärnan hur det låter, och det är därför extremt individuellt. Det jag vill ha här är det autentiska ljudet i rummet, så lite processat som möjligt. Det är naturligtvis inte fel att "micka" grejerna, det är inte alls det jag menar. En schyst "mickad" förstärkare kan ju utgöra det definitiva ljudet vid inspelning. Jag menar bara att att om man vill veta hur en förstärkare verkligen låter i rummet så är "live in the room" det minst dåliga alternativet.

Dessutom vill jag ha lite "consisterncy" så att man kan jämföra olika inspelningar gjorda vid olika tillfällen, och då blir denna "enkla lösning" den bästa vägen. En kompromiss ja, men också den väg jag valt.

Jag har också försökt jobba med den visuella presentationen, bland annat har jag försökt arbeta med ljussättningen för att rättvist åerge tex gitarrernas finnish etc. Jag är inte helt nöjd ännu men det börjar arta sig faktiskt.

Det finns naturligtvis ännu bättre sätt att göra detta på, jag kan ju inget om det här egentligen, och jag tar mer än gärna emot tips. Vid några tillfällen framöver kommer jag behöva göra en del filmningar i riktig inspelningsstudio, och jag har en dialog med en riktigt grym ljudkille. Inget är dock helt bestämt, men med lite tur så...

Hur som haver så kan jag i denna hemmabyggda "filmstudio", göra snabba inspelningar till bra kvalitet.

Återkommer med de första grejerna när jag känner mig helt klar.

//Gitarrzombien


Kommentarer

  1. Coolt att se. Jag har själv byggt om ett rum i källaren där jag har börjat göra videos. Än så länge är det bara denna vi har lagt ut på youtube:

    https://www.youtube.com/watch?v=hoP0ZobA_rc&list=UUzLXSIuIa-z-o5ek5-ivrqA

    Men fler videos är redan inspelade och kommer att komma ut framöver. Gitarrljudet i denna videon är inspelat med en Torpedo Reload men jag har planer på att göra videos med en Zoom Q2 som en extra kamera och sen ska jag ta gitarr ljudet ifrån den kameran. Jag har testa lite kort med att göra några klipp och det verkar bli ett okej alternativ. Ett tips är att gör inte samma misstag som många gör utan skaffa en bra mick för dialog. Jag har en mygga och en mick man sätter uppe på kameran. Egentligen är det helt galet att vi kan lägga ut hur mycket pengar som helst på gitarr grejor men vi kan inte investera i en bra mick som gör att man hör vad man säger i en video. Keep up the good work...

    SvaraRadera
  2. Kul grej! Ska bli intressant att se resultatet! Diggar din blogg stenhårt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM