Ceriatone tillverkar prisvärda förstärkare som låter läskigt bra...

Sugen på ett sound baserat på någon av de klassiska Marhall eller Fender, men aldrig kunnat hitta stålarna som krävs? Då kan handgjorda point to point från Asien vara din grej. Vad sägs om en välljudande Marshall Plexi, JCM800, Fender Blackface eller Hower Dumble Series till en spottstyver i sammanhanget? Asien är stort och kunskapsutvecklingen går snabbt i dagens globaliserade värld. Vår allmänna uppfattning om var någonstans kvalitetsgrejer byggs får ständigt konkurrens och jag tror vi gör klokt i att vänja oss vid detta. 

För ett tag sen intervjuade jag Tobias Egge från Imperial State Electric, den intervjun publiceras snart. Han lät mig provspela en förstärkare från Asien. Det var en klon av Marshall Plexi som lät helt magiskt. Den var varm, hade stor botten och en fantastisk strängseparation. Tobias berättade att han och Nicke Andersson hade beställt varsin på vinst och förlust, jag tror de betalade 600 dollar styck eller nåt sånt. Leverantören, Ceriatone, tillverkar prisvärda "boutique clones" på klassiska förstärkare utan att göra avkall på kvalitet.

När jag kollade upp det ordentligt visade det sig att Ceriatone startades av entreprenören Nik S Azam och att Ceriatone, som startade år 2000, exporterar handbyggda förstärkare till 70 länder, mest till EU, USA, Japan och Australien. Men få här känner till dem, vilket är märkligt med tanke att de låter så bra.

Visserligen har priserna gått upp en smula sedan Tobias och Nicke köpte sina, men det handlar fortfarande mer än halva priset jämfört med tex nya Marshall Plexi reissues och begagnade "original" på blocket.

Men mer intressant är faktiskt de mer klassiska modellerna som inte görs längre. Ceriatone ersätter inget på vintagemarknaden, utan är mer ett alternativ till "digitalt" för den som ändå inte har 100 000 för en 35 år gammal Fender eller JTM.

Totalt erbjuder de ett 40-tal förstärkarmodeller, mestadels baserade på Fender och Marshall, och alla är handgjorda point to point med enda målet att göra stärkare med hög kvalitet snarare än att försöka konkurrera med pris. Konkurrensen från Kina är tydlig, men Ceriatone har hittat sin nisch och omdömena är överväldigande. Så egentligen kan man säga att de konkurrerar med de stora tillverkarnas kvalitet och starkare varumärken. Firman är liten, 20-talet anställda, och därför finns sannolikt inga stora marknadsföringskonton. De säljer i princip enbart på "mouth to mouth" genom uppskattande kunder i olika forum.

Enligt uppgift tillverkar de 100-200 förstärkare per månad, vilket är precis där de vill ligga. Ökad orderingång riskerar långsiktigt att nagga kvalitet i kanten.

Deras Overtone Special serie (OTS) är baserad på Howard Dumble series, en av de mest eftertraktade och dyraste boutique-förstärkarena i världen. Dumble i sig är ju en klon på Fenders Tweed och Blackface, och detta är intressant. För om du gör kloner och tar hutlöst betalt, då är det mer passande än om du gör lika bra kloner men tar mindre betalt.

Enligt recensioner ska OTS låta väldigt likt och autentiskt, men med den stora skillnaden att den kostar omkring 1 600 dollar jämfört med en Dumble Overdrive Special som går lös på mellan 20 000 - 50 000 dollar. Eftersom man inte kan patentera kretskort så enkelt, det är ju bara att tweaka dem lite, så är det inga problem med plagiatfrågan, och dessutom är Ceriatone inte en "copy cat" utan de använder sitt eget varumärke.

Ceriatone OTS tillhör de dyrare förstärkarna de gör, men de flesta ligger runt 1000 dollar för fullständigt ihopbyggda och med startpriser på 300-500 dollar om du kan tänka dig att göra lite av jobbet själv.

Jag kontaktade Nik och frågade om jag kunde få ställa några frågor, och kanske få möjlighet att få köpa en förstärkare för test längre fram, det är lång kö för att få loss en och det tar ju dessutom en stund att bygga för hand.

Vad var det som gjorde att du började bygga förstärkare? 
Det var egentligen bara en hobby från början. Jag spelar gitarr, och naturligtvis blev jag biten av "jakten på utrustning och ton", som många andra. Jag började meka och reparera vintage rörförstärkare, och innan jag visste ordet av hade det hela blivit väldigt seriöst. Jag började att bygga kretskort, och till slut blev det kompletta förstärkare. Jag är ingenjör i grunden, inom dataelektronik.

Var ligger er verkstad någonstans? 
Det ligger i Kuala Lumpur, Malaysia.

Vilka är dina egna preferenser runt musik när det kommer till förstärkare och gitarrljud? 
Jag växte upp med klassisk rock, och old school metal och då skulle vara Fender eller Marshalls, och det var i princip det enda vi också hade tillgång till.

Ceriatone´s förstärkare är inspirerade av välkända klassiker, bygger du dem från grunden point to point? 
Ja, vi bygger dem helt från grunden. Vi ritar och bygger våra egna chassi, boards, faceplates och hela processen utgår från råmaterial och utvalda komponenter. Dessutom är alla förstärkare vi bygger gjorda för hand.

Som kund kan man köpa kompletta förstärkare men också i delar att sätta ihop själv, vad är vanligast?
Vi säljer faktiskt fler kompletta förstärkare än i delar.

Jag vet att du inte tummar på kvalitet i det du gör, är det annars en utmaning i branschen, dvs att ballansera mellan kvalitet - billiga komponenter - lönsamhet - ljudkvalitet?  
Det finns inga "silver bullets" i det här jobbet. En komponent som inte anses vara så bra i ena situationen tillsammans med olika komponenter kan fungera utmärkt tillsammans med andra och i en viss förstärkartyp. Plus, om tänker efter,  passiva komponenter kostar inte särskilt mycket, och i synnerhet inte i bulk. Ett "Mallory 150 coupling cap" kostar tillexempel mindre än en dollar och Sozo och andra runt fem.

Och transformatorer?
Samma sak med transformatorer. Vi använder egna transformatorer för alla byggen. De kostar mindre än de kända tillverkarnas, men det beror på att det är gjorda här, där arbetskraften är billigare. Samtidigt är det så att vi har öppnat upp många vintage transformatorer, för att se hur det är konstruerade.

Så komponenterna i sig är inte så viktiga?
Alla delar bidrar och de gör skillnad, absolut, men de genererar sina egna ljud, man behöver finslipa sina egna öron och lyssna efter vad som fungerar bäst när man designar förstärkare.
Men den viktigaste delen om man vill ha kvalitet handlar om kvalitetskontroll, alltså att kontinuerligt testa varje moment. Jag testar alla förstärkarna personligen, och jag brukar testa dem mycket högt,
 och över ganska långa tidsperioder. Plus att vi "spelar in" våra förstärkare, för att säkerställa att inga barnsjukdomar följer med till kunden.

Hur går testprocessen till?
Vår process är ganska omfattande. Först testar jag förstärkarens spänningar, funktioner och ton. Och sedan spelar vi på dem bortåt 15-16 timmar totalt under 3 dagar. Därefter testar jag allt en gång igen innan chassit monteras in i kabinettet, och så testar jag det en sista gång, innan leverans. Det viktigaste för mig, och det vill jag verkligen betona, är lödningen. Det är en konst att lyckas bra med den, det är inte komplicerat, men processen är väldigt tidskrävande och man måste vara väldigt noggrann.

Vilken av dina förstärkare är du mest nöjd med??
Det finns inget sådant som en "bästa förstärkare", det beror på vad du vill uppnå med din ton, ditt humör, etc. Jag kan vara nöjd med en OTS (Dumble) och jag kunde vara nöjd med min Champ Ultra (Fender Blackface).

Den bästa amp du någonsin hört?
Alla vintage förstärkare har variationer, vissa är bra, vissa inte, och ett par är bara helt perfekta. Jag tycker själv att när vår OTS S&M, som är baserad på Dumble Amps, får det magiska att hända är det bara helt perfekt.

Dumble Amps är ju ikoniska på alla sätt...
Ja och S&M var faktiskt vår första i OTS serien. Efter att ha varit van med Fenders och Marshalls, så var det svårt att vänja sig vid Dumble ODS karaktär. Jag tror att många gitarrister tycker det också, man behöver på sätt och vis anpassa sitt spelande för att få ut allt ur den förstärkartypen.
OTS S&M blev en skärningspunkten mellan mina erfarenheter och influenser, och de kanaliserades genom vår ODS plattform.

Använder några välkända gitarrister Ceriatone?
Det finns gitarrister som använder våra förstärkare. Men spons är inget vi sysslar med, vi gör helt enkelt inte affärer på det sättet. Det är något som innebär intäkter för artisten. Så, jag brukar inte nämna namn, eftersom vi inte betalar artisterna för att annonsera våra grejer, men vi vill å andra sidan absolut inte hindra deras chanser att få spons från andra företag. Om artisten själv vill berätta så blir vi stolta och glada för det. Vår verksamhet handlar enbart om att försöka göra det bästa förstärkaren, till lägsta möjliga pris.

Berätta lite om Yeti modellen?
Yeti är en typ av mod som José Arredondo gjorde på Marshalls, och som var mycket populär i 80-talets rock/glam scen i L.A. Jag har utvecklat och lagt till våra egna teaks efter egen smak.

 Ceriatone # 35 är ju baserad på Marshalls AFD100, har du byggt den utifrån ljudet eller har du kikat in i den?
Vi hade lite info på kopplingsschemat, och utgick från det faktiskt. Jag tror inte att det är möjligt att bara höra en förstärkare och bara komma på hur kretsen ser ut. Det finns så många olika sätt att tillverka förstärkare på, och den ursprungliga SIR #36 hade definitivt konstiga saker i sig som fick det att låta som den gjorde.

Det är PPIMV i #35, är det samma powerscaling som används i AFD100?
Vanligtvis refererar våra förstärkare bara till vintageteknik. PPIMV tillsattes ovanpå det som en funktion för att få den att låta bra på låg volym. AFD har en annan form av powerscaling, helt olik vår. Riktig powerscaling låter spänningen att gå ner tillsammans med skalad biasing,  PPIMV är enklare.

Hur bra tror du att Marshall spikade den riktiga tonen som Slash hade på Appetite For Destruction?
Jag har inte spelat på den så jag har ingen uppfattning.

Finns det några skillnader i #35s ton jämfört med den på albumet?
Den ligger absolut i samma härad, men det fanns andra grejer än bara förstärkaren som var inblandad på det albumet. "Post production" till exempel och den kan man inte riktigt köpa i butik.

Arbetar du med "power suply" när du utvecklar gain, eller vilken filosofi har du?
Ja och den är ganska kritisk, man måste kunna sin "power suply". Men jag har egentligen inte någon filosofi bakom mitt sätt att jobba med den, eftersom man kan justera så många andra delar av förstärkaren för att finna en bra gain.

Vilken av era förstärkare är den mest sålda?
Vi säljer många av Yeti och Chupacabra och så klart också många av OTS serien. Nu har vi en OTS lunchbox också, och den säljer riktigt bra. Vi kommer utveckla fler luchboxes framöver, de är enklare att bygga, sälja och leverera.

Moddar du befintliga förstärkare också?
Numera brukar jag inte modda eller göra "custom 1 offs" eftersom det tar så mycket tid. Men våra stärkare görs med massor av omtanke, noggranna tester, var och en av dem. Jag är säker på att det är samma sak med andra småskalebyggare, och det tar massor av tid och engagemang.

Har några stora företag kontaktat er för att köpa ut dig?
Nej, faktiskt inte. Jag är inte säker på om de ens vet att Ceriatone existerar. På ett personligt plan så kontaktade Playgirl mig, men jag tackade smakfullt nej.

Har du några "förebilder" bland förstärkarbyggare?
Leo Fender och Jim Marshall, de började ju allt! Men jag tycker att alla som bygger förstärkare är coola. Många gånger gör de det de gör av kärlek till gitarr och gitarrljud.

Har du några nya förstärkarmodeller som kommer ut snart?
Ja, vi släpper nya modeller från tid till annan. Vi har ju lunchbox Yeti, och vi kommer göra en modern high-gain också. För dem som kör drop down och 20-strängade gitarrer du vet....

Tack för att du lät Gitarrzombien prata med dig...
Tack själv...



Jag återkommer med ett test så snart jag kan....

//Gitarrzombien

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM