Gitarrzombien växlar upp inför 2015

Så här på näst sista dagen på året kan det finnas anledning att summera 2014 och se in i 2015s kristallkula. Gitarrzombien startade som ett test i mars och har sedan dess utvecklats till att bli en gitarrblog med ständigt tillströmmande läsare och käcka hejjarop från er läsare. Jag är överväldigad av den spridning som bloggen fått och det är är uppenbart att det finns behov det som jag skriver om. Antalet lästa artiklar närmar sig nu mäktiga 150 000. Det stärker mig i känslan av detta måste fortsätta.

Det jag skrivit om är enbart sådant som jag själv finner intressant eller som jag är nyfiken på.

"Nyfikenhet är min drivkraft och gitarrljud min passion" 

Många tips kommer in på vad man skulle vilja läsa om, men av praktiska skäl har det varit svårt att möta alla önskningar. Enligt den undersökning jag gjort är det främst följande saker som de närmare 1000 respondenterna valde att nämna. De är angivna i icke inbördes ordning:
  • Test av förstärkare
  • Test av effekter
  • Test av gitarrer
  • Trendspaning & Innovativa prylar
  • Intervjuer med gitarrister
  • Rig Rundowns
  • Spelteknik, ton och ljudteori
Detta ska jag försöka möta under 2015, i princip på samma premisser som 2014.

Mer film och Rig Rundowns
Det som däremot är uppenbart är att formatet kan utvecklas, inte minst videodelarna. Det textbaserade reportagen och intervjuerna kommer ha fortsatt starkt fokus, men videoinslagen kommer bli mer genomtänkta och med högre kvalitet. Bland annat så har jag under våren experimenterat med ljudet och framförallt med att få gitarrljuden så autentiska som möjligt, och det har visat sig vara svårare än jag först trott. Jag har därför nu de senaste veckorna investerat i en hel del utrustning för att öka kvaliteten i både film, ljudåtergivning och staging. Jag ber att få återkomma om detta. Jag kommer också fortsätta med Rig Rundowns med spännande gitarrister, både svenska och internationell stjärnor och tester naturligtvis. Men också perspektiv om gitarrkultur och den där återkommande passionen människor har för sina instrument.

Fortsatt oberoende
Jag kommer fortsätta att vara oberoende och inte låta mig påverkas av branschen i den meningen att jag fortsättningsvis inte kommer skriva eller rapportera om sådant jag inte själv finner intressant eller tycker är viktigt. Därför kommer man inte kunna "köpa sig" exponering genom annonser eller dolda annonser och dylikt. Däremot kommer jag försöka hitta ett format för någon form av sponsring. Min första inriktning och idé var att bara skriva om sådant jag köpt, eller i undantagsfall lånat. Jag har tyckt att det varit en viktig grej, även om det är dyrt i den meningen att andrahandsmarknaden numera är så långt ner botten den kan komma. Det har inneburit att jag förlorar pengar på varje pryl jag köpt och sen försökt sälja. Därför måste jag hitta någon form av upplägg som gör att det i alla fall går med jämt skägg.

Sponsring i någon form kommer att vara tydlig, men jag kommer som sagt inte att skriva om grejer jag inte själv kan stå för.

Samarbeten
Jag kommer att bygga ett antal intressanta samarbeten framöver, dels som kunskapsresurs men också för att samarbeten oft genererar nya idéer och spännande upptåg. Jag kommer successivt att presentera samarbetspartners här på bloggen och på Facebook. Några är redan i planeringsskede men jag kommer att aktivt söka fler.

Gästbloggare & Krönikörer
Jag kommer också att öppna upp för olika gästinlägg framöver, eller krönikor är nog vad jag tänker mig. Några av de samarbeten jag nämnde tidigare kommer förmodligen bli någon form av krönikör.

Hack Your Tone
Dessutom kommer jag tillsammans med några redan klara samarbetspartners att dra igång "Hack Your Tone", en mötesplats för gitarrister på olika nivåer, amatörer som proffs. Jag tror mötesplatser där man kan dela kunskap och inspireras av varandra är viktiga.

Hjälp mig att sprida till fler
Syftet med Gitarrzombien är ju att sprida kunskap och inspirera gitarrister på olika nivåer. Så därför har jag stort behov av att få ännu mer spridning och att fler följer mig. Ni kan hjälpa mig genom att dela inläggen på Facebook till er egen sida och/eller till personer ni känner skulle ha nytta av innehållet jag producerar. Jag skulle uppskatta det mycket.

Än en gång tack för i år och jag ser fram emot 2015 och det finns mycket på gång kan jag avslöja.

Stay Zombied

Gitarrzombien

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM