TC Electronics Flashback x 4 - En monstervariant av den vanliga Flashback

Efter att jag blev överraskat glad och euforisk över TC Electronics Hall of Fame, reverbet jag skrev om häromdagen, tog jag mig an en till. Jag ville ha ett riktigt bra delay att testa i min nya förstärkare, som har en ruskigt bra effekt-loop. Jag fastnade för Flashback X4, som jag hittade på Deluxe Music i Stockholm. Det rör sig alltså om den större varianten med fler möjligheter än den ursprungliga mycket populära Flashback. 

Det är flera saker som är riktigt bra med Flashback X4, inte bara det att man ofta vill ha tillgång till flera olika delay-typer för rent eller skitigt till exempel.

Grundidén är samma som den lilla Flashback men det är 4 ggr så stor, 3 stycken presets och tap-tempo + en looper. En looper som tar 40 sekunder, vilket är tillräckligt bra för att öva men också för att använda live på kreativa sätt förstås.

16 olika typer av delay med allt från analog, analog w/mod, space, tape, tube, slap, reverse, lofi, ping pong, 2290, 2290 w/mod, dynamic och 4 platser för TonePrints. De som ingår i pedalen från början låter riktigt bra, även för den kräsne.

Du kan köra den i Mono eller Stereo, precis som de flesta andra på marknaden.

Det finns även en input för en expression pedal, som tex kan styra delayen efter önskemål, dvs Delay Time, Feedback eller Delay Level. Givetvis finns också Midi och USB.

TonePrints är nedladdningsbara patchar via dator eller en App för exempelvis iPhone. Det du gör är att du letar upp ett schysst delay i Appen och spelar upp det framför gitarrmicken och vips sparas det i vald TonePrint-plats. Busenkelt och precis samma som gäller för exempelvis Hall of Fame.

I princip har du tillgång till precis vilken typ av delay du vill och du kan ställa parametrarna och sen spara dem på tre platser. Du kan justera Delay Time (tid mellan ekona), Feedback (antal) och Delay level (hur starkt).

Tap Tempo är ju praktiskt om du vill ställa Delay Time för den låt du för närvarande spelar, väldigt enkelt.

Om du kör den med Hall of Fame kan jag garantera dig två pedaler som lirar fantastiskt ihop.

Priset speglar vad man får tycker, och landar på 1950 kr. Lite billigare än sina kompisar men ändå en slant som kräver att man får prioritera bort något annat, men det är det faktiskt värt.


Betyg:
5 Zombies (5)

Stay Zombied...

//Gitarrzombien

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM