Inlägg

Visar inlägg från mars, 2014

Ebow -En cool spelteknik

Bild
För nåt år sen kom en polare, Holger Thorsin, hem till mig viftandes med en Ebow. En superball grej som uppfanns 1969 av Greg Heet, men som jag aldrig hade sett förut. Jag vet inte varför jag aldrig upptäckt den, men det säger väl något om min förmåga att "egentligen" ha koll på, och följa med, inom mitt intresseområde gitarr. Genant... I prylen, som är batteridriven, sitter magneter som skapar ett elektromagnetiskt fält som får strängen att vibrera och skapa övertoner som fångas upp av micken. Resultatet blir en närmast oändligt lång ton som på minner om sustain. Du ändrar karaktär genom att flytta runt den på strängarna, och givetvis spela på gitarrhalsen som vanligt. Gitarrister som använt Ebow genom åren är till exempel Eddie Van Halen och U2s The Edge. Det var faktiskt inte helt lätt att lära sig hantera den utan problem, men polaren spann loss som en katt med den med sin SG. Det är svårt att förklara hur det låter, men kolla in detta klippet med den som kanske h

BOSS ME-80 är gjord för oss enkla människor

Bild
Jag har alltid tyckt att det varit roligt med effekter. Det är nåt speciellt med en massa stompboxes ihopsatta i en lång kedja på golvet, eller hur? Man kan leka länge med ljud och hitta en hel massa spännande och/eller konstiga kombinationer. Samtidigt riskerar man förstås att hamna i ett ljudgytter som blir dött och opersonligt platt, och gränserna är hårfina.  För mig har detta med vilka märken man använder inte så stor betydelse utan jag försöker värdera hur de låter, men jag ska inte sticka under stol med att de vansinnigt skoj att leka och testa nya grejer. I början av 90-talet hade jag en multieffekt av märket Ibanez. Det var en PUE5, som bara tillverkades mellan 1989-1992, och som hade Compressor, Dist, Delay och Chorus. Jag minns att jag slet ut den i replokalen och på spelningar, och det var inte alls konstigt för  den lät riktigt bra och det som låter bra använder man mycket. Ibanez hade stoppat i liknande kretsar som fanns i deras storsäljande pedaler och paketerat det

Bra grej när du "mickar" förstärkaren

Bild
Idag fick jag tag i en riktigt smart grej för mickning av stärkaren. Istället för ett stativ som är i vägen på golvet så kan man fästa hela arrangemanget direkt i tex 4x12an eller runt combon.   Amp Clamp heter den och fästs direkt i kabinettet tex från sidan och sen kan man vinkla micken som man vill. Den fästs väldigt enkelt med en fjäderbaserad lösning som håller allt hårt på plats, till skillnad från golvstativ som tenderar att flytta på sig. Lätt att packa ihop och micksladden kan dras bakom på en snyggt sätt.

Intervju med Clas Yngström, Sky High

Bild
Första gången jag hörde Sky High var på radio runt 1979. Jag tror var luciarock på P3 och ett av banden spelade blues-boogie-woogie-rock med ett gung och gitarrspel som jag fastnade för direkt. Om jag minns rätt, eller om jag fantiserat ihop det efteråt det vet jag inte, så spelade de bland annat "Vodoo Chile" och en bunt andra låtar av Jimi Hendrix. Jag kommer ihåg att jag lirade sönder kassetten jag spelade in det på. Så sjukt bra var det. I dag hade jag förmånen att få prata med Clas Yngström på telefon och samtalet handlade förstås en hel del om det här med gitarrer, sound och drivkrafter etc. Så håll till godo, gott folk, här har ni en pinfärsk intervju med Sveriges i särklass bästa och mest rutinerade bluesgitarrist. Hur kom det sig att du började spela gitarr, minns du ögonblicket? - Jag var tidigt rent allmänt musikintersserad, min bror säger att jag lärde mig sköta  grammofonen  innan jag kunde gå. I slutet av 50 talet lyssnade jag mycket på Elvis, Tommy St

Jakten på "ton" del 2: Overdrive och Distortion

Bild
Här hemma finns det nu två nyinköpta boxar, som både genererar overdrive och distortion. Skillnaden mellan en overdrive-och en distortionpedal är egentligen främst en smaksak, båda är ju "skitiga" så att säga.  Det skitiga ljudet handlar enkelt uttryckt om förvrängning av ett annars ren och fin ljudvåg där topparna i amplitud vänder symmetriskt och mjukt. Det första distade gitarrljudet kom ifrån en sprucken olycksdrabbad förstärkare som trillad ned från ett biltak som efter olyckan överstyrde signalen och genererade ett skitigt ljud.  Folk gillade ljudet och man började aktivt tillverka förstärkare där man med hög signal överstyrde rören i slutsteget så ljudvågens toppar deformerades, och det är precis det som overdrive- och distpedaler också ägnar sig åt, fast på olika sätt. Jag hittade en relativt enkel beskrivning av skillnaderna i hur ljudet förvrängs när det gäller overdrive och distortion, själv tycker jag att det är rätt knepigt annars att förklara det hela. An

Att stämma en gitarr med ett Floyd Rose

Bild
Ibland hör jag kommentarer som att "Floyd Rose är ju helt värdelöst och helt omöjligt att stämma". Jag förstår att det upplevs knepigt, men när Floyd väl är stämt och "fastlåst" håller den å andra sidan stämningen extremt väl, i princip oavsett vad du gör med gitarren. Själv har jag flera gitarrer med Floyd Rose och det har sina poänger, men också en del svagheter och begränsningar.  Floyd Rose, killen med hockeyfrillan här till vänster, var bara 16 år när han såg Hendrix och Blackmore pressa det mesta ur sina strator. Han imponerades av hur de mer eller mindre brutalt använde svajet, men när han prövade själv fustrerades han över att gitarren ständigt stämde ur sig. Efter år av experimenterande med bland annat superlim, han limmade faktiskt fast strängarna i sadeln, och borrande i en klassisk -57 Stratocaster så hittade han 1976 formeln och starten till det innovativa dubbelt låsbara svajsystemet "Floyd Rose". Ett sinnrikt system som kallas "fl

Burny Les Paul FLC-55 Joe Perry signature (MIJ)

Bild
Att köpa gitarr från Japan kan vara vanskligt, i synnerhet när det gäller Burny Les Pauls. Men genom att läsa på ordentligt, granska bilder och kolla upp olika forum på nätet kan man förbättra sina odds. Framförallt är det viktigt att kolla upp "säljaren" och försöka avgöra om personen eller "firman" verkar seriös, vilket inte är så lätt. Det fina med att köpa från Japan är att du trots tullavgifter kan hitta riktigt prisvärda objekt, många gånger kan du få en gitarr i "10 000 kr klassen" för runt 3000 kr.  Om det är värt risken? På det svarar jag "kanske", det finns gott om historier om riktiga skräckmisstag. Ett bra råd är att inte köpa uppenbara kopior på kända märken, de är oavsett vad som står beskrivet nämligen oftast tillverkade i Kina. Även om Kina idag, generellt sett, tillverkar gitarrer av högre kvalitet än för 10 år sen så är "kopia-marknaden" ett riktigt träsk. Visst kan du hitta bra objekt, men om du jämför med tex en Gi

Gitarrkabeln, en viktig länk mellan gitarr och förstärkare

Bild
Under många år hade jag rätt dålig koll på vad som påverkar ljudkvalitet i gitarren. Jag tror att det handlade om förnekelse i kombination med direkt okunskap. Jag brydde mig inte särtskilt mycket, jag var mer intreserad av att spela. Med tiden insåg jag att en kritisk faktor när det gäller att få bra ljud i en gitarr handlar om att ta bort prylar som skapar brum eller missfärgar ljudet eller som kapar signalen från gitarren. En del i det är gitarrkabeln. Inte så att om du byter kablar så byter du sound, men en högkvalitativ sladd bevarar ditt fina gitarrljud. Först måste jag gardera mig med att säga att när det gäller kablar så finns många teorier och uppfattningar om vad som är avgörande. Det jag beskriver här nedan är ett sätt att tänka som gäller mig och mina erfarenheter. Gällande märken och så vidare är det hela ännu mer komplicerat, det handlar mycket om tycke och smak. Se detta som grundläggande guidance, inte sanningar i den meningen. Och lyssna dig fram, det som slåter bra

Förvaring av elgitarr

Bild
Jag fick en fråga häromdagen angående hur man bör förvara sin gitarr. Personen hade köpt en förhållandevis dyr gitarr, och kanske blir man extra försiktig då. Min egen erfarenheter är att om man följer några få grundregler så behöver man inte oroa sig särskilt mycket.  Förvaring i hardcase Den i särklass bästa förvaringen, men kanske inte den roligaste. Har man dessutom ett fuktskydd i caset är man helt hemma. Caset skyddar på ett bra sätt gitarren från solljus, fukt och häftiga värmeomslag. Transporterar du gitarren kortare sträckor, särskilt vintertid, är det absolut bäst att använda hardcase, men väl fodrade softcase funkar det också. Det billigaste, som följer med vid gitarrköp i butik, ska man nog undvika i möjligaste mån. Ett fodrat kvalitetscase är att föredra, även om de är lite dyrare, det är en bra försäkring mot oväntade konsekvenser. Gitarrställ Gitarrställ fungerar naturligtvis bra det också så länge man undviker direkt solljus, varma lampor eller element som st

Gibson Melody Maker Explorer - en bra riffgitarr

Bild
Igår landade en USA-tillverkad Gibson Melody Maker Explorer i min ägo. Jag bytte den mot en HPD Telecaster, alltså hopplockad av delar.  Det visade sig att det var en riktig riffgitarr som landat, med endast en Symour Duncan HB-103 pickup och volymratt. Thats it och inga krusiduller. Det är inte någon exklusiv historia, det måste man vara ärlig med. Men helhetsintrycket när man går loss på den är ändå kvalitet om än i lightform. Det hela är lite dubbelt eftersom den känns väldigt välgjord, trots att den är strippad i de flesta avseenden och därmed tillgänglig för allas plånbok. Känns jäkligt kul med en billig och riktigt bra gitarr. Melody Maker som brand betraktat var från början en billig studentprodukt från 59/60-talet, men som nu återkommit i begränsad upplaga och i olika varianter. Längst ut på halsen sitter inte det för Explorer annars så klassiska hockeyklubbshuvud utan "The Spear", vilket ger den en lite annorlunda touch. Gitarrern är också något mindre än vanli

Jakten på "ton" del 1: Botten

Bild
Vill man ha en riktigt fin gitarrton så gäller det att lära sig lite om vad "ton" är,  hur den uppstår och vad som påverkar. Jakten på den där tonen är som ett gift, men blir liksom aldrig klar eller nöjd. Oftast har jagat olika gitarristers  utrustning och genom det försökt att hitta en så snarlik "ton", och jag är naturligtvis inte ensam om den strategin. Jag vill bara inleda med att säga att jag inte alls gör anspråk på att veta en massa här utan redovisar bara hur jag tänker kring begreppet "ton", kanske har någon annan därute nytta av det.  Huvudproblemet med tonjakten är att det inte går att få till det exakt så som tex Slash, Zakk Wylde, Dimebag, Orianthi eller Stevie Ray Vaughn får sina gitarrer att låta. Likheter går att hitta, det handlar bara om att hitta rätt prylar att köpa. Det man däremot inte lika lätt kan återskapa, och defenitivt inte kan köpa,  är det unika som sitter i dessa giganters händer och hjärna. Alla gitarrister influeras do