Filippa Nässil från Thundermother

För ett tag sen var jag och såg bandet Thundermother, ett av Sveriges mest tydliga "rakt på in your face rock´n noll". Filippa Nässil formligen yr omkring på scenen och kastar fantastiska "back to basics riff" omkring sig till en uppskattande publik. Jag var inte alls beredd på bandet, jag var egentligen där för att höra några andra. Och det är i stunder som dessa man såklart sänks på knock out utan fatta vad som hänt, jag tror jag kroknade redan under första låten faktiskt. 

Thundermother startade 2010 i Växjö av Filippa Nässil som senare tog bandet med till huvudstaden för att ge det en ordentlig chans. Där slog hon sig ihop med Georgia Kartera från Italien och så småningom anslöt Tilda Stenqvist, Linda Ström och Clare Cunningham. Debutplattan "Rock 'n' Roll Disaster"  kom 2014 och den verkligen osar rock´n roll och brilliant gitarrspel.

Foto: Pressbild
Live sätter Filippa ned foten så den går rätt genom golvet med ett fantastiskt komp, snyggt riffande och blixtrande förlösande solospel.

Det som är så tydligt med Filippa, och även andra som låter riktigt bra, är att man riktigt ser det i ansiktet på dem att de brinner rakt ur hjärtat när de får spela.

Nyfiken som jag är på skickliga gitarrister så ville jag verkligen ta chansen och ta reda på vad det är som driver henne. Jag var helt enkelt tvungen att vänta ut henne vid merchståndet och fråga om jag inte kunde få göra intervju. Vist sa hon.

Foto: Gitarrzombien
Hur kom det sig att du fastnade för gitarr? 
Jag spelade flöjt två år innan alla andra i förskolan och spelade sen nyckelharpa i en vuxengrupp när jag gick i mellanstadiet. Då jag skriver låtar så ville jag inte spela nåt instrument som bara kan spela en ton eller nåt man hade i munnen, utan något man kan kompa sig själv till när man sjöng. Så jag ville spela elgitarr men det fanns tyvärr ingen i musikklassen i Tomelilla så jag fick nöja mig med akustiskt tills jag började högstadiet då jag kunde få elgitarrundervisning.

Dina första grejer, typ gitarr och stärkare? 
Det var en kass strata som jag spelade slut på efter ett halvår och sen fick jag en DeArmand på sommarlovet i sjuan. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad jag hade för förstärkare, jag tror det var en Roland Cube eller så var den jag hade på gymnasiet. I vilket fall har jag inte kvar den.

Foto: Gitarrzombien
Vilka musikaliska influenser har du låtskrivare och gitarrist? 
Jag influeras av allt. Jag kan bli inspirerad av ett par som grälar på bussen eller en melodi som tuppen på landet galer. Men jag gör allt till rock och min egen grej.

Hur går processen till?
De första 5 låtskrivaråren skrev jag alltid texten först och sen kom musiken men nuförtiden blandar jag. Ibland behöver jag skriva av mig och börjar med texten och ibland är jag bara kreativ som efter att ha hört en bra platta, eller sett ett bra YouTube-klipp eller efter en konsert. Då matar jag riff hemma och headbangar samtidigt och är helt blank i skallen och kommer inte på en enda text som passar. Då brukar jag tvinga fram det och tittar i mitt block där jag brukar anteckna häftiga lines ur amerikanska action-rullar.

Foto: Gitarrzombien
Vilken är dina absoluta favoritgitarrister? 
Jimi Hendirx är bäst. Malcolm Young, Randy Rhodes också.  Peter Tosh är sjukt underskattad för han är minst lika bra som Clapton men han nöjer sig med baktakt, Stevie Ray Vaughan såklart.

Hur ser din live-rig ut? Förstärkare och effekter etc? 
Marshall JCM900 topp och JCM900 cab, EP Booster, Koss tuner, Senheiser trådlöst system. Rakt in och rakt ut. You hear what you get.

Är dina förstärkare moddade? 
Nej jag gillar enkel crunch och det är allt jag behöver. All heder till Folkesson! Hade jag nåt som behövde moddas skulle han va NO 1!

Foto: Gitarrzombien
Du har några SGs, hur skiljer dom sig och vilken är din favorit? 
Jag har en vit Grecho från 1975 med tre humbucker. Den är min gubb-SG och den är perfekt för blues och till och med då står du ut när du spelar solo. Ett varmt ljud som påminner om Fender i mittenläget. Min standard cherry red 61’ reissue Gibson från 2013 är min bruksgitarr eftersom banden på den vita börjar nötas ned. Alla mina gitarrer lägger ner med åren för de pallar inte mitt tempo haha... Men jag har även en Grecho Flying V från -75 och en vit Burny Explorer som jag gjort om och en Squier som låter sinnessjukt bra. Har även 3 akustiska gitarrer.

Pickups? 
Jag har en Guthrie Govan mick på min vita explorer som är sjukt explosiv, Suhr heter den. Volymrattarna är ölkapsyler...

Strängtjocklek?
0.10 med heavy bottom. Efter många gig i rad kör jag vanlig 0.10.

Foto: Gitarrzombien
Hur ofta tvingas ni låna förstärkare på turné och hur hanterar det soundmässigt? 
Vi lånar förstärkare på alla gig eftersom det är för dyrt att ta med våra egna Marshallstackar. Jag ber alltid i förväg om att jag vill ha en Marshall av något slag då den sämsta Marshallen fortfarande låter bättre än de flesta andra förstärkare. Helst vill jag ju ha en JCM800/900 men det är inte ofta jag får det.

Är du "endorsed" på något vis? 
Ja av Gibson och snart är det dags för en ny gitarr, men jag vet inte vad jag vill ha för någon. Jag letar fortfarande efter mitt livs kärlek. Det enda jag vet är att jag vill ha en Gibson.

Foto: Gitarrzombien
Vad är det värsta som du råkat ut för live, alltså gitarrmässigt? 
När jag mitt i ett gig utomhus i Italien smäller 2 strängar och jag inte har några att byta med. En kille tar min gitarr o kutar iväg med den och är borta säkert 5 minuter. Jag spelar och underhåller publiken med Giorgias Explorer. Grejen är att hon har så feta strängar att jag inte kan bända, jag kan inte sola och den hänger vid mina knän och jag känner mig som en nybörjare haha. Den var tuffa minuter för mig att inte ha min egen gitarr i min egen höjd i min egen strängtjocklek, men bra övning.

Hur ofta övar du nuförtiden jämfört med när du började spela? 
Jag spelade 4 timmar om dagen när jag va yngre och det var allt som behövdes. Det sitter i ryggmärgen lite grann nu eftersom jag lirar hela tiden, men jag övar aldrig haha. Att jag fortsatt i 15 år är den bästa övningen, kontinuiteten.

 Har du några konkreta tips på hur man får sitt gitarrljud att vara "konsistent" över tid, så att man hela tiden låter som en själv om du förstår vad jag menar? 
Testa alla stärkare i musikaffären tills du hittar din favorit och sedan gör allt för att komma så nära det ljudet alltid, även om du inte kan ha med din egen stärkare på gig. Jag vet att för mig är Marshall bäst, även den sämsta Marshall-förstärkaren är bättre än den bästa av ett annat märke så jag använder alltid det om det finns tillgängligt. Mycket mid och lite dist ska det va, sustainen skall komma från fingerliret och inte från nån pedal eller gain.

 Hur brukar du värma upp, några särskilda rutiner? 
Min uppvärmning är en stor stark och spelar riff/ bluesar loss och har det allmänt gött. Spelar man ofta så går det att värma upp på några minuter bara.

Ni var nyligen på turné i UK/Irland, hur gick det?
Det gick bra, det har varit ett stort mål för mig att spela i UK så jag var otroligt glad att äntligen komma dit. Jag hoppas verkligen vi får åka tillbaka snart, det var superkul och vi fick ett sådant bra mottagande på Hard Rock Hell.

 Hur ser 2015 ut för Thundermother? 
Det blir nya släpp och många grymma nya rockdängor. Vi kommer vara bättre än någonsin!

  Ska du på AC/DC i sommar? 
JA! Front row, bästa platserna! Ska även se dem i Finland.

Tack för att du tog dig tid för Gitarrzombien, vi ses på front row....
Tack själv...



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM