torsdag 29 januari 2015

Sound of Silence och Göran Elmquist -Sveriges mest erfarna Rig Builder

I höstas fick jag kontakt med Göran Elmquist på Sound of Silence, en av landets mest erfarna Rig Builders.  Göran har spelat gitarr länge, han har producera artister och som den senaste tiden custombyggt gitarriggar och pedalbord åt kräsna gitarrister  Göran har byggt pedalbord till hur många artister som helst och det var efter genomgången av Fredrik Åkessons rigg som jag bestämde mig för att kontakta honom och se vad som döljer sig bakom det, för många, viktiga "pedalbordet". 

Är det något område inom gitarrvärlden som är så belamrat med åsikter så är det pedalbordet. Vilka pedaler man använder kan diskuteras i det oändliga och för att inte tala om ordningen på dem i kedjan eller buffring eller true bypass. Eller hur många av oss har tillbringat timmar och åter timmar till att flytta om ordningen på pedaler för att försöka minska bruset eller få bort volymtapp i i vissa kombinationer på bordet. Hur många gråa hår jag fått pga av detta vill jag inte ens tänka på. Min ingång när jag träffar Göran var helt enkelt "om det finns några sanningar" och vad är viktigast att tänka på.

Jag besöker Göran i hans workshop i södra Stockholm, och det är som att kliva in i en annan värld, en värld som verkligen inspirerar mig.

I lokalen finns förstärkare av absolut toppkvalitet, alla med olika typsound och dessutom drivor av pedaler och rackenheter. I gitarrstället står några testgitarrer, bland annat två exakt likadana men med olika strängar och mickar, syftet är att se hur tonen påverkas vid olika strängtjocklek eller olika mikrofontyper vid tester av tex pedalbord.

I ett hörn står Scott Hendersson gamla pedalbord som byggdes av Bob Bradshaw, kungen och den absoluta föregångaren till allt pedalbordsbyggande. Rackenheten är helt handbyggd av testkort med buffrar, avjordare och isolerare. Han byggde även ett system åt Steve Lukather för Olivia Newton John turnén och sen Toto. Ritningarna till de första borden gjordes på en näsduk och systemen ser ungefär likadana ut än idag, med annan mer förfinad teknik såklart, men Bradshaws arv är tydligt. Bradshaw gjorde också viktiga milestonesjobb åt Yngwie, Eddie Van Halen, och Steve Vai. I princip alla hade ett sånt här bord vid den här tiden.  På senare år har han jobbat med bland annat Dweezil Zappa.

Göran visar hur den gamla tekniken formats och utvecklats genom åren och man anar att det rumsterar en person här inne med osedvanligt djup kunskap och högra krav på ljudkvalitet. Vi lyssnar på hans Friedman top och den låter bara helt fantastiskt. Han trampar igenom sitt eget pedalbord lite snabbt, med bland annat Timeline Delay, och det låter bara helt magiskt. Jag fattar plötsligt att jag, trots att jag hållit på med området sen jag var 14 år, har mycket att lära. Och det är den här insikten som sjunkit in ordentligt sen jag var där, gitarrljud är mer komplicerat än man kanske tror.

- Förstärkaren är bland viktigaste du har att tillgå faktiskt, du kan ha en 2000 kronorsgitarr och en dyrare bra förstärkare och det kommer ljudmässigt att låta bra, men inte tvärt om, säger Göran. 

Göran har en imponerande CV när det kommer till att bygga gitarrriggar och han opererar inom ett bred genrespektra av musik. Vad sägs om:

Micke "Nord" Andersson
Jesajah Mårskog (Veronica Maggio, Petter, Oskar Linnros m.fl)
John Lindgren, Hoffmaestro
Pugh Rogerfeldt
Tomas Ledin
Pontus Norgren, Hammerfall
Fredrik Larsson, Hammerfall
Fredrik Åkesson, Opeth
Kee Marcello, ex Europe
Ryan Roxie, Alice Cooper Band
Björn Gelotte, In Flames
Nicklas Engelin, In Flames

Listan på Görans återkommande kunder kan göras lång och varenda en man talar med i branschen vittnar om Göran som en trollkonstnär och hälsosamt noggrann när det kommer till att bygga pedalbord som både behåller signalen och minimerar "brus" och annat otyg.

Inte bara kända musiker står på hans kundlista, det finns också en stor grupp av coverband och dansband som utnyttjar hans kompetens och erfarenheter. En annan målgrupp är helt vanliga hemmalirare som nördat in på ton men som fastnat i sina tankestrukturer. De flesta av Görans kunder har kommit till en mognad där man värdesätter pedaler lite annorlunda och som gör att de vill få ut maximalt av dem på sitt bord.

Det kan låta som en ganska enkel sak att lära sig sätta ihop ett pedalbord och för de allra flesta är de absoluta grunderna tillräckliga för att kunna repa och göra ett och annat gig, men om du är semiprofessionell eller professionell musiker och turnerar en del är det hela en helt annan sak och inte minst om du verkligen vill få ut max av dina grejer. Då behöver du antagligen hjälp med att komma förbi det snåriga utmaningarna som inte går att googla sig till. Bordet ska fungera i många olika miljöer och hålla för att packas up och ner etc. Det är här Göran kommer in i bilden. Han gör alla typer av jobb, från att installera en bra strömförsörjning till att bygga hela riggar med avancerade switchsystem.

Det kanske inte nämns så ofta är att Sound of Silence kunder också är basister och keybordister som också behöver hjälp med sina grejer.

Sound of Silence fokus är att det är kundens behov som styr, och ofta har kunden en bestämd uppfattning om vilka pedaler som känns bäst, valet av pedaler är ju en typisk smaksak. Ofta är det många års upparbetad erfarenhet hos gitarristen som gjort att hen hamnat i sina val av pedaler.

- Jag försöker till att börja med bygga med det som kunden har och sen kommer jag med förslag på saker som man kan byta ut. Det är nästan alltid något som är trasigt som de inte vet om eller så är det någonting som får fel volt...

Göran berättar att en hel del gamla BOSS-pedaler, som tex klassiska OC-2, är gjorda för att köras på 12 volt men körs på 9 volt, vilket resulterar i att den inte låter som det var tänkt. Men också att många av de nya pedalerna, de digitala, kräver mer ampere än vad vanliga strömförsörjningar klarar av att leverera. Många nöjer sig med att plugga i en strömförsörjning med rätt volt men missar amperebehovet. Problemet med det kan vara att systemet inte orkar leverera och börjar brumma.

- Just strömförsörjning varit mitt korståg de senaste åren och det har hänt jättemycket på den sidan. Det är där det spricker hos nästan alla gitarrister. Men nu börjar de flesta lära sig att det lönar sig att lägga ett par tusen på en bra strömförsörjning som man kan växa i.

Han säger det här något som proffsen insett sedan länge men att de flesta andra har sett den här frågan som enbart nörderi, vilket det inte är. Att lägga pengar på strömförsörjning blir en nödvändighet om man vill att de i övrigt ganska dyra pedalerna ska låta som det är tänkt. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk.

En annan svårighet är att sen vi gick med i EU så har det blivit tuffare regler för att få miljöstämpel på bland annat strömförsörjningar, så tillgången har hittills varit bristfällig. Men det har blivit bättre säger han.

Strömförsörjningar ska vara av typen linjär och inte switchade, eftersom de skitar ner strömmen och stör hela ljuddelen. Strömförsörjningen bör också vara isolerad så du inte får dubbeljord när du kopplar in bordet i effekt-loopen eftersom det då brummar en smula. Varje lite detalj som skapar lite brum blir på totalen mycket, det är poängen.

- Det kostar lite men har du bra strömförsörjning har du eliminerat nästan 60-70% av dina problem.

Det är uppenbart att Göran vet vad han pratar om och att det är förstås huvudskälet till att hans kunder återkommer, för det gör de.

- Om jag får förtroendet som behövs att hålla på ett tag med en kunds bord så kommer gitarristen snart att höra hur pedalerna faktiskt låter och då blir de trygga med sina grejer. Det här med att man måste kolla hur en typ av pedal låter och fungerar med andra pedaler är egentligen fel, det ska egentligen inte spela nån roll vilken pedal du har. Det ska låta bra hela tiden när du slår av pedalen. Det ska vara tyst...som att man kopplar gitarren rakt in i stärkaren...

Ordningen på pedalerna då?
- Mycket är personlig smak men det finns standardsätt såklart. Man kan inte sätta stämaparaten sist till exempel för om du kör en massa chorus och grejer innan så blir stämaparaten förvirrad.

Vad brukar normalkunden vilja ha hjälp med?
- Det kan vara att man behöver hjälp med att få ordning på bordet, ibland sitter grejerna löst helt enkelt och det är svårt att hantera. Ibland vill man ha hjälp med att laga eller modda eller bygga en gammal pedal.  Men jag bygger inga pedaler och inte förstärkare heller. Jag har försökt och gjort vissa grejer men det finns andra som kan, Att bygga en pedal är oerhört svårt för man vet inte vilken miljö den ska hamna i och det är helt enkelt svårt att bygga bra pedaler och få snurr på det rent försäljningsmässigt. Men jag bygger kopplingsboxar och lite sånt. 

Men du är med har synpunkter på tillverkarnas utveckling.
- Ja och det är ju roligt och framförallt att ha den dialogen och ibland så vill de ha feedback. 

Hela den digitala grejen då?
- Jo det händer ju så otroligt mycket, men det finns en grej som man måste tänka på, och det är att det finns en svårighet rent fysikaliskt. Kemper och AxeFX är fantastiska grejer om du kör i lurar eller spelar in, ingen tvekan om det. Men live så måste du ju använda högtalare och då kanske du kopplar in den i PAt i replokalen som oftast inte är särskilt anpassad för gitarrljud. Så då måste du ha ett slutsteg och en högtalarlåda och då har du liksom byggt dig en förstärkare kan man säga. För de flesta vill ju höra det på riktigt. Men sitter du hemma mycket eller spelar in då ska du ha en sån såklart. 

Vad är det som driver på den här marknaden...?
- Det är lätt och billigt att bygga in många funktioner, du kan som kund snabbt ladda ned uppdateringar istället för att säja prylar för att köpa en pedal till med bättre sound. Sen har det blivit dyrare och svårare att resa med utrustning till exempelvis Indien och spela. Då måste man ha grejer som gör det möjligt. Man har kanske inte råd att skeppa hela riggar och man vill inte låna saker på plats eftersom man inte vet vad man får. Men fördelen med riktigt rig med din förstärkare och dina pedaler, om du exempelvis spelar på klubbar och så vidare, är ju att du har full kontroll över ditt ljud helt och hållet. Men det är klart sen finns ju decibellagar och en stor rigg med mycket volym gör det svårare för ljudteknikern. Men de flesta gillar ju att ha högtalaren i ryggen och känna trycket. 

Jag lämnar Göran och Sound of Silence och har funnit en vapenbroder och en ännu mer insnöad men framförallt otroligt kunnig Rig Builder. Vi bestämmer att vi ska börja samarbeta, och med ens känns framtiden ännu mer spännande.

1 kommentar:

  1. Mycket intressant läsning :) bra artikel, tackar för den

    SvaraRadera