Hollow Point har en större storhet än intoneringen

För ett tag sedan skrev jag om Hollow Point från Black Cherry USA som underlättar internering för gitarrer med Floyd Rose. Jag fick tipset av Göran Elmquist som hade skaffat en uppsättning och det såg ut att fungera så jag beställde att paket. Spänd av förväntan vittjade jag postlådan frekvent och igår dök försändelsen upp och vips hamnade grejerna på min EVH Wolfgang Special Stealth.

Och visst fungerar det som det är tänkt, alldeles utmärkt faktiskt. Men det var något annat jag minns att Göran sa, och som dök upp när jag kopplade in gitarren i förstärkaren. Han sa nämligen att den främsta fördelen med Hollow Point var att gitarren får en större ton och det kunde man dessutom också läsa på hemsidan. När jag läste det tänkte jag väl att det säkert stämde men att det kanske inte skulle vara så tydligt, att det mer var ett försäljningsargument.

Jag blev allvarligt förvånad över hur en redan välljudande gitarr blev ännu bättre och hur påtagligt sustainen ökade. Anledningen till detta är förstås att hela svajet blir mer stabilt plus att den totala "massan" ökar och det påverkar givetvis den totala grundtonen i gitarren. Jag kunde först inte tro mina öron faktiskt.

Det starkaste skälet att köpa Hollow Point är inte för att intoneringen går lättare, även om det i och för sig stämmer, den stora grejen är att det framförallt stärker din ton.

55 USD och 12 USD i frakt till Sverige.

Betyg:
5 Zombies (5)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM