söndag 12 april 2015

Buffer, vad gör den egentligen? Göran Elmquist hjälper dig hajja grejen...

Nästan alla rörförstärkare är i grunden byggda på gammal hederlig analog teknologi, lika gammal som den klassiska elgitarren med dess passiva mickar. Det hela ser ungefär ut som det gjorde när det hela startade, om vi nu bortser från den digitala utvecklingen förstås och även från aktiva gitarrmikrofoner. Många, inte alla dock, menar också att ett bra gitarrljud är just sprungna en "oldschool förstärkare" och en bra, ofta gammal, gitarr och kanske några pedaler. 

Om man ska vara krass så får man ur ovan förda utgångspunkter och resonemang bäst ljud med en bra rörförstärkare och en bra gitarr + max 1 meter kabel. Gitarristen i Spotnicks lär ha stått bredvid sin förstärkare med just en meter kabel för att inte förlora ton på vägen kan man gissa. Åtgärden är dock ganska opraktiskt för en gitarrgud med dagens mått mätt förstås, som förväntas härja runt på scenen och spelandes utföra magiska poser.

Det krävs också oftast en ganska lång kabel för att kunna komma fram till scenkanten där man normalt sett har sitt pedalbord, om man inte kör trådlöst givetvis. Totalt 12 meter kabel är inte ovanligt, 6 meter från förstärkare till pedaler och 6 meter till gitarren. Dessutom har gitarrhjälten ifråga förmodligen bortåt 10 pedaler också för att krydda tonen i allt från komp till solon, vilket innebär en hel del teknik för signalen att passera genom. Sammantaget kan man säga att risken är överhängande stor att tonen krymper rejält i omfång pga av all elektronik och långa kablar som signalen ska passera innan den ska in i förstärkaren. Varje komponent i sig "tröttar" tonen...

"Ok men jag har True Bypass" säger du. True Bypass är populärt i moderna pedaler och innebär att när pedalen är "av" så passerar signalen inte alls elektroniken i pedalen och signalen påverkas då inte heller nämnvärt. Men när en True Bypass-pedal är "på" äter också de mer eller mindre ton den också, om den inte har "buffer" i sig förstås.

Har man massor av gamla pedaler har de oftast inte buffrande teknik i sig men då kan man skaffa sig en särskild bufferpedal för att se till att signalen från gitarren inte går förlorad på vägen genom all elektronik mot förstärkaren. Huvudregeln, med flera undantag, är att ha en buffer i början och i slutet av pedalkedjan. Min egen erfarenhet är att detta, vid sidan av en bra strömförsörjning, är ganska enkla sätt att höja nivån i sitt pedalbord.

Jag vet att åsikterna går isär. Därför bad Göran Elmquist på Sound of Silence att förklara det här och samtidigt visa vilken skillnad faktiskt buffer gör.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar