Michael Weikath från Helloween & God-Given Right

Helloween med Michael Weikath i spetsen är tillbaka med nytt album betitlat My God-Given Right. Det är en kraftfull snabb power metal om man väljer att se världen på det viset. På det viset förvånar den musikaliskt inte någon som känner och gillar sitt Helloween. Däremot så har de lyckats fantastiskt bra med sitt gitarrljud, som är bättre än någonsin. 


Gitarrsoundet i kombination med ett maffigt kreativt riffande gör att det är lönt mödan, med råge, att lyssna igen dem med nyfikna öron. Även om man nu inte tycker om bandet i sig, så finns här mycket att hämta.

Jag gillar Helloween och när jag fick chansen att prata med Michael Weikath vid ett besök i Stockholm för att promota nya skivan så tackade jag ja direkt.

Weikath är en väldigt speciell person, och lite annorlunda. Han tycker inte att han kan så mycket om gitarrer, förstärkare och gitarrljud. Han säger att han bara spelar, utan att egentligen veta vad han spelar rent teoretiskt. "Jag kör mest en penta med lite blue-notes här och där" säger han ödmjukt intervjun. Jag tänker att Weikath är en erfaren och luttrad gitarrist med lång erfarenhet som landat i att det han gör det gör han bra och gärna. Vi ses en söndag kl 22 efter att de landat och han röker sin e-cigg hela tiden och är förmodligen trött efter resan, men trevlig och väldigt pratsam.

Jag är lite nyfiken på nya albumet "My God-Given Right"och hur ni fick till gitarrsoundet?
Jag tycker gitarrljudet är fantastiskt på nya skivan, det är lite som Michael Schenker lät på andra plattan.

Ja och särskilt "Battle´s Won",  som ju till och med är lite Schenker-riffing?
Jag försökte härma hans sätt att bygga riff och den låten är lite som en "UFO extra allt".




Det är överhuvudtaget en bra gitarrplatta skulle jag vilja säga...
Tack, det håller jag med om. Jag är väldigt nöjd.

Är det samma gitarrljud över hela skivan, det låter ganska likartat?
Ja mer eller mindre faktiskt.

Är det förstärkare eller digital modeling?
Vi har använt en Kemper med profilering av förstärkare vi själva har eller som vi lånat av Blackstar och andra, men grunden i ljuden är en Engle Straight från 1988 som vi profilerade med Kempern. I övrigt är det en hel hop Marshalls. För solon använde jag däremot en Vox AC30. En del kanske höjer på ögonbrynen inför det men Queen, Beatles och även Black Sabbath använde ju dem, så skit i sammanhanget är det inte. Det är fantastiska förstärkare och om du "beaf em up" med distortion så blir det otroligt bra även för metal.

Jag hörde att du också använder Marshall JVM?
O ja... den kör jag i replokalen och den är också profilerad för Kemper för plattan. Mycket fin...

Kommer ni att köra Kemper live också?
Nej nej... Jag tycker de hitintills är lite opålitliga och det är inte heller nödvändigt eftersom vi kör Digitech Preamp GSP1101, du vet den där som Judas Priest också använder och den går som tåget. Så förstärkarkedjan är Digitech GSP1101 - Marshall - Engle PowerAmp.

Du är väldigt noga med ditt gitarrljud?
Ja men Sascha har bättre öron än mig. Jag har tyvärr en skada i båda öronen så jag hör inte frekvenser över 2000 Hz riktigt som andra. Det har varit så sen jag var 4 år och fick min andra allvarliga öroninflamation. Jag ville vara tuff och inte låtsas om något för mina föräldrar men när vi gick till doktorn så var det för sent. Men jag hör det jag hör och det är ok, jag vet inget annat....

Har det påverkat ditt musikskapande tror du?
På det stora hela inte alls, jag hör ju allt men inte precis som du gör. Det man hör det hör man... Hur kan du vara säker på att du själv hör det alla andra hör?

Det är sant.... och du har haft det hela din karriär?
Ja det har jag och dessutom har jag kronisk Tinnitus på båda öronen, och tonerna jag hör i skallen ligger inte alls i pitch och under det ligger ett konstant litet hummande.... Jag hör det inte så länge jag inte pratar om det...

Ajdå...Låt oss sluta prata om det nu...
Ja ha ha ha ha...

Vi återgår till gitarrljuden på My God-Given Right...
Ja ok , det är Charlie Bauerfeind (Hammerfall, Blind Guardien etc) som profilerat alla gitarrljuden för Kempern. Kempern är ju inget att ha om man inte matar den med riktiga förstärkarljud. Han har gjort ett fantastiskt jobb. Gitarrerna låter brutalt och väldigt "in your face".

Är det något särskilt du använder i pedalväg?
Jag använder en Tube Screamer från 80-talet, det är överhuvudtaget en bra försäkring om du måste låna förstärkare på gig. Jag har också en original Big Muff och en Small Stone, som du kan höra i låten "Du You Know What You´re Fighting for" i solot (Keeper Of The Seven Keys- The Legacy Keys 2005).

Är du som många andra besatt av att prova nya pedaler etc??
Inte alls, jag använder sånt jag vet att jag kan lita på och helst gamla grejer. Redan på 70-talet använde jag MXR distortionpedal som jag kör fortfarande och jag ser ingen anledning att prova sånt jag inte behöver.

Och gitarrer?
Mest har det blivit Gibsons på senare år men jag har spelat på Strator också genom åren, bland annat en fantastisk Yamaha Pasifica som jag fick som gåva från företaget. De kom alltid när vi spelade i Osaka och uppvaktade oss med olika förslag och jag bad dem göra en Pasifica med humbuckers och en med single coil efter mina specifikationer. Det hela landade i en grisrosa strata och en svart, den är faktiskt med på nya skivan på en låt som heter "Claws" . Den har ett fantastiskt sound med sina Dimarzio-mickar. Jag älskar den.  Jag har även Jackson Randy Rhoads, en av de sista i orginalutförandet med Super Distortions, som är riktigt bra mickar om gitarren passar.

Har du några Japaner?
Jag har en ESP-tillverkad Navigator, som är en fantastisk gitarr. Jag trodde först de var riktigt billiga kopior, den såg liksom väldigt B ut men när jag testade den så var den helt fantastiskt. Inte dåligt för en billig gitarr tänkte jag. Sen skulle jag göra  en promogrej för dem och bad dem välja en riktigt fin "sån där Navigator", jag tänkte att det vore cool att göra det med en 600 Euro-gitarr. Efteråt glömde fråga om jag kunde få köpa den eller nåt sånt, eftersom den var så sjukt bra. Sen när jag var där igen så frågade jag hur mycket den kostade. Det visade sig att den kostade 5400 Euro och jag höll på att bli stum på kuppen. Jag sa ok och så fick jag lite rabatt. Bra instrument kostar, jag har ju också några Gibson Les Paul som är riktigt bra också, bland annat en grå som jag använder ofta. Det är en standard men lite mer påkostad. Bland annat utbytbara mickar, den kan låta som en gammal Tele, Start eller Les Paul, så den är väldigt mångsidig. 

Tänker du ta med din Navigator på turné?
Nej det kan jag inte för det är en exakt kopia och jag får inte åka omkring med den enligt domstolsbeslut. Men jag har en annan bra ESP som du kan se skymta i videon till "Just A Litle Sign" från 2003. I samband med "Pink Bubbles Go Ape" så bröt de ett kontrakt vi hade på 4 gitarrer var eftersom de var osäkra på vart bandet var på väg. När vi var tillbaka på banan igen kom de tillbaka och ville ha ett nytt kontrakt men jag sa nej, "men om ni vill så kan ni ge mig en av era fina blå ESP Les Paul Customs" sa jag till dem. Du hör den främst på skivan "Rabbit Don´t Come Easy" där jag spelar de flesta solon med den. Kompet är med en vit Explorer som ingen har sett ännu eftersom jag aldrig spelat med den live.

Kommer du spela med den live?
Nej ha ha ha och nu är den dessutom gul....

Så vad kommer du ta med på turné?
Jag har precis köpt en Gibson-robot-gitarr....den ska jag nog ta med.

Vad gillar du den nya bredare greppbrädorna?
Det gör inte mig någonting faktiskt.

Nej du har stora händer ju...
Ha ha ha... Eddie Van Halen och jag har lika stora händer förutom ringfingret som är längre än mitt...Jag har testat mot ett handavtryck han gjort i Los Angeles....Intressant...Ingen övriga jämförelser med honom.... Han har många förutsättningar jag inte har så att säga...

Ha ha ha....
Allvarligt talat så ska jag bekanta mig med Robotgitarrerna nu och jag gillar idén med det.

Skälet till att jag undrar vad du tar med på turné är att jag skulle vilja göra en Rig Rundown med dig när du kommer till Sverige, vad tror du om det?
Vad jag än har med mig så kommer det göra dig besviken. 


Nej jag kommer tycka det är intressant, och mina läsare också...
Ja ok men jag tror ändå det är ointressant för dig, du kan skapa det själv med en Digitech Preamp... Jag har i och för sig några högtalarlådor som är lite ovanliga...Vi använde dem på albumet "Better Than Raw" tillsammans med en 50 watts Marshall från 1972 som sen blev stulen på en festival. Jag vet vem det var men jag kan inte bevisa det....

Du ser, det är intressant...
Ha ha ha...

Vilka gitarrister gillar du själv?
John Norum tycker jag mycket om, han spelar utan att "showa of", han bara spelar fantastiskt. Jag avskyr gitarrister som "poserar" för mycket även om de spelar bra. Jag gillar Blackmore också såklart, bäst är han på "Down To Earth" tycker jag...

Blir det turné nu?
Ja det blir festivaler främst, bland annat Gävle i Sverige på Getaway Rock.

Då ses vi där...
Det hoppas jag...

Tack för du tog dig tid åt Gitarrzombien och lycka till med nya skivan.
Tack själv, det var roligt ...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM