Electric Boys visar gitarrer på Getaway Rock 2015

På Getaway Rock i år träffade jag Electric Boys och passade på kolla in deras gitarrer. Electric Boys är ett band som betytt en hel del för mig och säkerligen också för många andra. Jag minns att jag stod helt häpen framför stereon när plattan Funk-O-Metal-Carpet-Ride kom i slutet av 80-talet. Hela den skivan är faktiskt ett utmärkt kapitel att studera mer än noga. 

Låten "Lips and Hips" sätter på ett snyggt sätt fingret på Conny Bloom's och Franco Santunione's unikiteter som gitarrister. Kombinationen av Francos tighta humbuckeriff och Connys stratasolo är ett av svensk gitarrmusiks mest geniala ögonblick och tillhör en av mina egna absoluta favoriter, i fint sällskap med andra gitarrister förstås.

Electric Boys är idag precis lika spännande och alerta som de var när de startade 1988, då som duo. Jag såg en spelning i Linköping 1989 på Arbis, en sån där klassisk rockscen som bara fanns då. Trångt, svettigt och ett sväng som bara "The Alley Cats" i Aristocats möjligen kan mäta sig med.

Nu, 25 år senare, ser jag dem igen på Getaway Rock. Trots att de spelar på festivalens mest otacksamma tid, nämligen mitt på dagen i gassande solsken, lyckas de väcka en trög publik till liv genom att mer eller mindre tvinga folk att gunga med. Det svänger som bara den och det finns gott om finurligheter för den som söker idéer för sitt gitarrspel.

Det hela bådar gott inför Funk-O-Metal-Carpet-Ride 25th Anniversary Tour 2015 där de har tre datum i Sverige och resten ute i Europa. 11/11 Malmö, 12/11 Stockholm och 19/12 Linköping. Ett hett tips är att kolla in dem på något av dessa ställen, det är värt varenda cent skulle jag säga.

Hur som helst, här är en liten filmsnutt där Conny och Franco  berättar lite om sina gitarrer. Det är en intervju i all enkelhet som gjordes bakom stora scenen så ljudet är lite kackigt. Notera gärna custombygget från Fridged Custom Guitars. Vi kommer återkomma till den en bit fram.

 

Missa för allt i världen inte Electric Boys I Malmö, Stockholm och Linköping i vinter, det lär finnas tillräckligt med elektricitet för att värma ett riktigt nedkylt rock-hjärta mitt i smällkalla vintern.

Stay Zombied Folks!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM