Zombie Guitar by Fridged Custom Guitars börjar ta form

Jag har tidigare berättat om Anders Ohlsson som just nu bygger en Zombie Guitar, och nu börjar den ta form i Fridged Custom Guitars verkstad. Det är en fröjd att så här nära följa en gitarrs födelse och även om jag inte styr honom alls så känner jag mig delaktig i dialogen. Anders är en klippa på att hålla mig underrättad, och kollar hela tiden av med mig så att jag är med på tåget. Dessutom är det väldigt intressant och lärorikt för mig som inte själv bygger gitarrer att följa arbetet från ax till limpa.

Som jag förstått det har det mesta hittills handlat om att såga ut kropp och huvud.Det kanske inte så förvånande att det handlar om att såga, däremot har Anders valt att gå "all in" när det gäller "handmade" och sågat allt med fogsvans. Att ta sig igenom den där poppelbrädan har tagit tid, mycket tid.

Dessutom har firman SNA Europe uppfattat att Anders sågar Zombie Guitar och har lovat sponsra honom. En väldigt komisk och rolig twist.

Poppel som ju liknar Al är billigare och har används förr i gitarrer, bland annat av Fender. Det har lite middigare ton som jag förstått det och inte så "diskantig" . Detta kommer förstås avgöra vilka mickar som kommer låta bäst, planen är en humbucker och single-coil av märket Lundgren Guitar Pickups. Vilka det blir är alltså inte alls klart, Johan Lundgren får ju säga sitt som är proffs på den biten.

Huvudet har också börjat få form. Det påminner om Strata men det vore främmande både för mig och Anders att kopiera rakt av.

Han säger så här:

"Har format skallen grovt med japansåg, rasp och 80 papper nu. Vill undvika att exakt kopiera Fenders form, så detta blir en egen variant men det syns att Fender har inspirerat. Sågspån sparar jag utifall jag behöver det till att reparera något misstag. Att såga i Mahogny är som att såga smör om man jämför med popen. Den ska ju sandas lite finare och sedan blir det en "peghead" i annat träslag så småningom. Men det blir efter att hela halsen har betsas en gång. Jag inväntar dock stämskruvar som inte kommit ännu, jag vill inte borra hålen innan jag har dem.  

När det kommer till stallet så har han tänkt till lite på temat "Zombie" rent estetiskt:

"Tänkte plocka ihop ett stall idag, men trots att jag dubbelkollade måtten hos leverantörena via mejl så funkade det inte så bra som jag hade hoppats på. Imorgon får jag försöka modifiera sadlarna och göra dem lite smalare. Funkar det inte så blir det de gamla tråkiga kromade helt enkelt".

Tonmässigt?

"Rent tonmässigt så blir den lite större plattan i kombination med "string through body" lösning bra för sustain. Graphftech sadlarna är bra för bästa ton och utseendemässigt påminner de om tänder...zombie tänder".

Det låter ju som en galet bra idé att stallet blir Zombie Teeth.

Fortsättning följer.....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM