"Zombie Guitar" under utveckling av Fridged Custom Guitars

Anders Ohlsson har nu påbörjat bygget av min "Zombie Guitar". Vi träffades för någon månad sen och diskuterade om att göra ett projekt som låter er läsare följa tillverkningen från träbitar till färdig gitarr. Temat vi valde blev förstås "Zombie", på förekommen anledning. Vad det kommer landa i har jag lämnat till Anders att själv stryra över inom ramen för 100% konstnärlig frihet, en frihet jag är fullkomligt lugn över. 

Anders har gjort flera spännande gitarrer, bland annat till Conny Bloom och Stevie Klasson. Läs mer här.

Anders familj är tydligen "Walking Dead-fantaster" och det borgar förstås för att han i familjerådslag hittar en lämplig design. Jag är upp över öronen nyfiken på vad för signaldetaljer de kommer välja.

Ibland rör min fantasi till det och jag får försöka stilla mig för att inte skena iväg. Frågan är ju hur ser en Zombie Guitar ut? Hur blodigt blir det lixom? Hur ser linjen mellan cool och populistisk-galenpanna-gitarr ut? Jag vet inte inte, och inte Anders heller tror jag. Men det bekommer oss inte det minsta. Hur kommer den låta, Zombies stönar ju en del? Det enda jag egentligen har kontroll över är grundformen, som vi diskuterade vid vårt första möte över en kopp kaffe på T-Centralen.


Efter lite diskussioner fram och tillbaka så fastnade jag för grundformen Single Cut med en hals med 24,75" skallängd med med fenderinfluens. Det betyder en blandning av två designmässiga utseenden, nämligen Les Paul och Stratocaster.

Jag funderar fortfarande på mickar, men det lutar åt en hetare Humbucker i stall och Singlecoil i halsen, givetvis Lundgren Guitar Pickups. Vilka det blir exakt återstår att se när vi kommer till det momentet.


Anders föreslog  att vi skulle ta en kropp av Poppel, som enligt honom har oförtjänt rykte och är likvärdigt med Al men lite brightare i tonen. Poppel är väldigt hårt och har fin sustain, och särskilt som Anders idé är string throug body och hardtail. Träbiten och halsen med Rosewoodbräda anlände efter några veckor.

Halsen kom från början med paddel vid leverans, med trussrodjusteringen i huvet. Det första alternativet till hals hade justeringen vid klacken, och det känns ju inte riktigt praktiskt. Så vi valde ett annat alternativ.

Huvudet ska sågas ut i fenderform, men jag tror att det mer blir mer i fenderstil eller kanske att det kommer påminna om fender.

Vi diskuterade ett tag att ha reversed headstock, framförallt eftersom det ser lite fräckare ut, men efter lite eftertanke så valde vi bort det av praktiska skäl.

Häromdagen påbörjades sågarbetet, och det låter verkligen som ett tungt jobb. Anders är lite av den gamla stammen och sågar ut kroppen med hederlig fogsvans, jag hör honom nästan stånka ända hit.

Han beskriver arbetet så här:
"Jag sågade paddelhalsen, sicklade sidorna som limmades ihop och tvingades. På tork till imorgon. Skissade om kroppen för att få linjerna i träets mönster att gå i linje med kroppens kontur. Jag borrade sedan vid insvängningarna på kroppen för att lättare kunna såga. Poppel är hårt men luktar gott. Imorgon blir det riktig oldschool hardcore då konturen kommer att sågas ut med fogsvans och japansåg. Jag kommer dessutom att såga av hela baksidan med fogsvans som en ostskiva för att göra den tunnare. Gjorde så på bygget till Björn Lodin vilket funkade bra men är svårt och framförallt jobbigt. Önskar ibland att jag hade mer moderna verktyg men det är faktiskt roligare med handverktyg tycker jag. Nu vila inför morgondagens tunga arbete."

Anders och Fridged Custom Guitars är KUNG !

Fortsättning följer....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intonering av gitarr

"Justera halsar är lite läskigt..."

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM