Zombie Guitar del 3. Halsfickan och val av mickar

I följetongen om det custombugge som Anders Ohlsson på Fridged Custom Guitars bygger åt mig har vi nu kommit fram till flera spånande moment. Dels har Anders gjort halsfickan, denna magiskt viktiga detalj som inte bara håller halsen på plats utan som också påverkar tonen.

Om halsen sitter tajt har träbitarna bättre kontakt och vibrationer kan bättre transporteras mellan delarna. Anders har så klart gjort halsfickan för hand med hammare och stämjärn.

"Blir lite egendesign på halsinfästningen, vill inte kopiera Gibson eller Fender för mycket. Det viktiga är att det blir tajt och att det blir skönt att lira på de högre banden Har tänkt att göra även den med bara handverktyg, stämjärn, så utmaningen är väl att få det så rakt, jämnt och tajt som möjligt. Det är svårt att veta på förhand om halsen behöver vinklas, men då det handlar om ett hartailstall som inte bygger så mycket på höjden så tror jag att en rak halsficka funkar fint. Funkar det inte så får en shims tillverkas i lönn eller mässing. Brukar vara lite pilligt det där så man får testa och göra om några gånger tills det känns helt rätt".

Anders har också bett mig att bestämma mig för mickar, vilket ju kan vara svårt i sig. Här är det lite mer tricky då gitarren inte visat några tecken på "egen ton" än, den är ju inte ihopsatt ännu. Man får gå på vad man känner till om poppel och om lönn, vilket i sig inte betyder ett smack innan delarna monteras. Men en känsla jag har är att den blir lite åt det "brightare hållet", så jag tar min utgångspunkt där.

Valet är egentligen rätt så givet eftersom den audiella bilden jag har av en Zombie Guitar är att den frustar i stallet och orosylar i halsläge. Zombies är på något sätt lite olyckligt bluesy inombords tror jag, samtidigt som de attackerar friskt när tillfälle ges.

I halsen väljer jag en Lundgren Blues single coil. Den har lite högre utsignal och har ett betydligt fetare bluesljud än andra. Den är baserad på en Lundgren 60´s Vintage, som jag gillar mycket. Karaktären på 60´s är att associera till Jimi Hendrix, The Edge och John Mayer medan 50´s Formvar är mer åt klassiskt 50-tal eller SRV. Jag menar associera i den meningen att allt förstås beror på vem som lyssnar och inte minst på vilken gitarr de sitter på. Olika gitarrer av samma märke kan ha olika resonanskaraktär. Man måste prova sig fram, ett bra sätt är att investera i flera typer av mickar och helt enkelt låta gitarren välja och inte dina kompisars åsikter.

Lundgren "Blues" är alltså lite hetare, och på ett sätt också mer modern i sin tonkarraktär.  Jag tror den kommer passa Zombie Guitar ypperligt.

I stallposition vill jag ha en lite vräkigare humbucker och valet blir därför Hot Heaven. Hot Heaven är en modernare variant av Heaven 57, som i sig i grunden är en mikrofon av typen P.A.F . Vi pratar klassiskt 50-talsound med lite hett lager ovanpå.

Lundgren Hot Heaven har en högre utsignal och en ordentlig "midkick". Den har också en avrundning i diskanten vilken då borde passa mina syften.

På så vis tänker jag mig en gitarr med bra klös i stallet och lite bluesigare i halsen, en kombination jag är väldigt spänd på att få höra resultatet av.


Fortsättning följer....


Stay Zombied

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM