söndag 29 november 2015

Gitarrzombiens Podcast -Premiär

Gitarrzombien har nu startat en Podcast med fokus på allt som rör gitarrer. Programserien bär namnet Hack Your Tone, och målgruppen är alla som av olika skäl söker det där optimala gitarrsoundet eller som med alla medel måste stilla sin hunger efter gitarrleaterade fenomen.

Jag är programledare och till min hjälp har jag "Danne The SideKick". Daniel Kordelius spelar gitarr och sjunger i bandet The Domestic Bumplebees och jobbar på Deluxe Music där han bland annat jobbar med servicefrågor.

Du kommer så småningom att hitta Podcasten på iTunes men den finns reda nu på en egen sida hos Podbean, som även har en App för iOS och Android. Man söker bara på "Gitarrzombien". Du hittar länkarna till apparna på sidan.

Programserien kommer röra sig runt större teman som har relevans hos gitarrister på alla nivåer och gäster kommer bjudas in för att vi ska ha möjlighet att tränga djupare in i olika områden.

Några gäster som redan nu ligger på vår spaningsradar är Filippa Nässil från Thundermother, Fredrik Åkesson från Opeth, Anders Ohlsson gitarrbyggare, John Olsson förstärkarbyggare och Johan Lundgren pickupbyggare. Det vet bara inte om det ännu... Vi kommer även ha ett tema om pedaler. Dwet är inte direkt brist på ämnen...

Vi kommer också att göra en del "telefonera", där vi ringer upp till någon av er lyssnare för att höra hur ni tänker kring olika frågor. Det är förstås ett led i att hålla nära kontakt med våra lyssnare, det är ju för er vi lägger ned tid på detta.

Innehåll första avsnittet
I premiärprogrammet pratar vi om den snårskog av modeller som Fender har i sitt utbud och reder ut frågan om vad en GitarrTech egentligen har för sig.

Det är Peter Rooth som är gäst och han avslöjar bland annat hemligheter om både Prince, Ritchie Blackmore och Yngwie Malmsteen från de tillfällen när han jobbat med dem.

Du kan lyssna här direkt om du vill:




Ni får gärna kommentera eller komma med tips.

torsdag 19 november 2015

Jackson Adrian Smith SDX RW -Prisvärd shredder runt 3000-5000 kronor

Mitt intresse för gitarrer spänner från allt mellan handgjorda customgitarrer till bra lågprisgitarrer. Att hitta bra gitarrer runt 20 000 kronor är i allmänhet inte särskilt svårt, men att hitta  en riktigt bra gitarrer under 10 000 kr är lite svårare. Att hitta en bra shredder för 5000 kr borde i min värld definitivt vara nästintill omöjligt. Det krävs helt enkelt alltför många genvägar för att få ned priset för att man ska kunna bibehålla framförallt spelkänsla i nivån "höggradig njutning".

Men däremot finns det genvägar man som konsument kan ta. Ett allmänt känt faktum är att budgetvarianter på dyrare original många gånger går att uppgradera och på så vis komma billigare undan, det brukar främst vara hårdvara av olika slag. En ny mick gör mycket, och även ett nytt stall av mer genuint material kan göra susen för bland annat den så eftertraktade sustainen.

Att i detta sammanhanget komma över en gitarr som ny kostar drygt 5000 kr och begagnad 3000 kr och som faktiskt spelmässigt uppträder som många gitarrer jag har eller har testat i prisnivån 15000 kr är naturligtvis väldigt ovanligt.

Jackson har varit och är erkänt skickliga på att bygga superstrats ända sedan 80-talet och när nu Adrian Smith i Iron Maiden fått dem att återskapa hans signatur "San Dimas" till ett överkomligt pris så lyckas man med det som de flesta tillverkare kvalitetsmässigt sannolikt drömmer om. Att tillverka ett kvalitetsinstrument till i stort sätt inga pengar alls, är en stor utmaning. Man bör i sammanhanget komma ihåg att det är flera led som ska tjäna pengar på en gitarr. Hur det går ihop i det här fallet är för mig nära obegripligt, trots att gitarren byggts i "billiga" Indonesien, vars månadslöner är hälften av vad de idag är i Kina. Förutom att fabriken och de anställda ska ha sitt, ska också distribution ska ha sitt och inte minst butik, som ju också måste tjäna en slant. Marginalerna blir förstås små och volymerna måste i gengäld bli stora för att göra alla led nöjda. Detta är den stora orsaken till att exempelvis små boutique-byggare i Sverige har det så oerhört tufft, vi har liksom vant oss vid dessa prisnivåer som är omöjliga att matcha för en lokal byggare i Tingsryd. Ett stickspår här kanske, men ändå viktigt att tänka på när man köper gitarr.

Att det ofta dyker upp bra instrument som är s.k "signaturgitarrer" är inte så konstigt, artisten är vägen till att nå kunden. Och artisten ifråga är ofta inblandad i kvalitetskontrollen, för att inte dra sitt namn i smutsen. Inte hell tillverkaren vill utsätta sig för "bad branding", i synnerhet om man använder sina egna gamla välberäknade namn. Branschen själv vill förstås hellre sälja de dyrare instrumenten och pratar tyvärr ibland illa om signaturgitarrer.

Det hela kan accentueras av en "handlare" som jag talade med häromsistens som hävdade att "signaturgitarrer går inte att sälja idag". Men med den inställningen visar man tyvärr att man förstått mycket lite om instrumenten man säljer faktiskt. Min erfarenhet är att signaturgitarrer i de flesta fall är bättre instrument än vanliga standardserier.

Nåväl, här gäller det nu Jackson Adrian Smith SDX RW (San Dimas X). San Dimas refererar till en era i Charvel/Jacksons historia där pre production gitarrer (PrePro) med extremt hög kvalitet tillverkades. Dessa gitarrer lanserades på NAMM 1979 och blev grunden till det vi idag kallar 80-talsikoner.

San Dimas PrePro gitarrer är idag mycket eftertraktade och det florerar mängder av fake-exemplar. Att Jackson nu använder namnet igen är naturligtvis ett sätt att pumpa legitimitet i de nya instrumenten som har mycket lite att göra med de riktiga San Dimas från början av 80-talet.

San Dimas tillhör kategorin "Super Strats", dvs "hot roddade" strator. 80-talets gitarrvirtuoser som Eddie Van Halen, Warren DeMartini och Steve Vai och andra sökte den klassiska looken men mer lämpade för "fast playing" och hetare mickar.

Den amerikansbyggda Adrian Smith San Dimas original är byggd i Corona, eftersom Fender äger Jackson sedan 2002, och har en greppbräda av ebenholtz, halsen är "quater sawn" lönn med grafitförstärkning och kroppen är av Al. Vidare har den Floyd Rose Original, Samarium Cobalt Noiseless™ Single-Coil Strat i hals och mitt och en Dimarzio Super Distortion i stallet.  Stämskruvarna är die-cast och bandstavarna Jumbo frets.

Med detta sagt så är det intressant att se hur materialvalet ser ut på den indonesienbyggda SDX:

Kropp: Basswood
Hals: Lönn
Greppbräda: Rosewood (finns även i Lönn)
Bandstavar: Jumbo
Halsmick: Jackson Single-Coil
Mittmick: Jackson Single-Coil
Stallmick: Jackson Humbucker
Stall: Floyd Rose Special
Stämskruvar: Jackson branded

Med dessa till synes helt annorlunda specs så borde skillnad i kvalité märkas tydligt, och det gör det nog också om man gör ett "sida vid sida test". Men de flesta som köper den billigare varianten idag gör nog inte det testet, och det är nog därför som man lagt ned extra möda på att att göra det bästa i sammanhanget. Adrian Smith har också varit iblandad till viss del i kvalitetsarbetet.

Halsen är något mittemellan Fender C-shape och Ibanez tunnare och plattare "Wizzard Neck" och det känns verkligen direkt när man tar den i handen. Inte så att den känns strata utan tankarna går till modernt och snabbspelande

Den är oljad som behandlingsteknik vilket ger den ett väldigt mjukt intryck som naturligtvis i sig inbjuder till shredding och snabba byten mellan halspositioner.

Halsen är compound radius från 12-16" likt många andra Charvel- och Jacksongitarrer.

Mickarna är sneak-kopior på de som sitter på originalet. Stallmicken är trots det väldigt bra men Single Coilsen har påfallande låg volym jämfört med humbuckern i stallet, även om de låter okey och fyller sin funktion.

Med stallmicken får man tät och fyllig distortion med rätt stärkare, jag testade med mina olika Marshall och några Kemper-profiler med inriktning mot high-gain. Med halsmicken och mittmicken får man hyfsad strataploink, men jag skulle inte säga att det tävlar med Stratocasters, men som komplement fungerar det absolut.

Floyd Rose Special, en budgetvariant av det som sitter på mer high-end gitarrer, fungerar bra. Det gör sitt jobb utan problem, kanske kan man byta blocket under till ett kraftigare för utökad sustain.

Det karrakteristiska huvudet med Jackson-loggan är snyggt och ger vibbar till 80-talet och ger den signal som direkt kopplar den med "super start". Stämskruvar är av tillräckligt hög kvalitet för att fungera, till och med utan sadellåset faktiskt, och det är en mycket bra detalj eftersom även stämskruvar bidrar till tonen i gitarren och inte bara till "att stämma med". Av någon anledning är dock strängarna surrade åt fel håll, jag antar att det inte är ett misstag från fabriken utan den som ägt gitarren tidigare. Jag brydde mig inte om att byta strängar på den innan jag testade den, men det ska göras snarast.

Många super-strats har strippat upplägg på volym och tonkontroll, så också här. Rattarna har ett mycket gediget uppförande och femvägs-switchen känns också allt annat än vek, detaljer som påverkar helhetsintrycket.

Gitarren som sådan är spelmässigt en gitarr som man ogärna lägger ifrån sig, en bra signal på att det just i grunden är en schysst gitarr.

Men om man ska vara kritisk rent estetiskt så hade jag nog föredragit svart plektrumskydd, nu ser den lite väl Snow White ut.

För 5000 kronor får man ett utmärkt instrument, även om det har sina brister om man är picky. Dock går ju dessa brister att åtgärda genom att uppgradera till bättre hårdvara för en överkomlig peng.

Slutomdöme
Jag skulle säga att Jackson Adrian Smith SDX Rosewood är ett utmärkt val för dig som börjat spela, för dig som spelat länge och som vill ha en billig bra backupgitarrr eller för dig som tänker överaska din respektive, barn eller barnbarn till jul. Bättre julklapp får man nog leta länge efter. Drygt 5000 kr ny eller beggad för 3000 kr på Ebay. Med lite uppgraderingar blir det en ännu bättre gitarr som mäter sig med betydligt dyrare.

Betyg:
4 Zombies (5)


fredag 13 november 2015

Friedman ASM-12 -Ultimata lösningen för Kemper

Efter att ha haft Kemper Profiler ett tag och labbat med olika lösningar för att få den låta som en riktig förstärkare så har jag landat i att valet av slutsteg och högtalare är extremt avgörande. Det är först nu när jag skaffat en Friedman ASM-12 som jag hittat rätt, och inte bara rätt utan helt i hamn.

Grejen var den att jag testade med att köra Kempern i effects-loopen på en rad väldigt bra rörförstärkare och det lät ganska ok, men när jag kontrolllyssnade i lurar direkt från Kempern uppstäckte jag att när jag körde den i förstärkaren så förändrades profilerna ganska dramatiskt. Min slutsats blev att Kempern som sådan är väldigt beroende av vilken preamp man använder.

Efter det köpte jag en aktiv scenmonitor, Cromo 12+, och plötsligt började det i alla fall att likna något som påminde om real amp. Det som däremot inte var optimalt var att jag tyckte att den aktiva scenmonitorn var för bred i frekvensen och inte alls gjord för gitarr som ligger på mellan 50Hz - 20kHz.  Det var helt enkelt ytterligare en bit  kvar till att få den där botten och headroom som analoga rör i kombination med gitarrhögtalare lyckas få fram.

Efter en diskussionsvända med kung Peter Rooth på Deluxe Music i Stockholm blev jag tipsad om att David Friedman gjort en aktiv scenmonitor, ASM-12,  enkom för modellerade prylar och som uppträder som en riktig högtalare ska göra. Friedman ASM-12 är helt gjord för modeling amps, som Kemper Profiler, Fractal Axe-Fx och andra. Idén från början var att Friedman själv upplevde att det inte fanns någon riktigt bra lösning och att exempelvis Kemper hade mer potential än vad som faktiskt utnyttjades och kom fram. Svaret blev en FRFR monitor som han utvecklade och plockade samman.

När jag frågar Friedman så säger han:

"Well what I can tell you is I wanted a cab that had some thump to it, like a guitar cab. Also it was important that it was not to bright or brittle. I wanted it to sound solid, flat in general. The cabinet is Baltic birch and not plastic or made to small, this is good for that punch. I went through many PA drivers from Celestion and decided on particular one. Also the power amp is not a original design but one that I license, but again I tried many and this amp had what I liked. .... As with most things I do, it's all about listening and knowing what a guitar is supposed to sound like".

Jag tänkte först att den skulle ligga i samma prisklass (högre) som Friedmans förstärkare, men det visade sig inte alls vara så. Jag beställde en på nätet för drygt 7000 kr inklusive frakt.

När jag fick den ägnade jag 20 timmar åt att testa olika profiler, olika gitarrer och så vidare och kan bara säga att Friedman ASM-12 utan tvekan är svaret på "den felande länken". Plötsligt låter det på riktigt, förmodligen även för den mest kräsne. Ordentlig botten och man för känslan av en schysst 4x12. Cromo 12+ låter också bra men inget i närheten av ASM-12, och främst är det att den utelämnar en hel del diskant som av naturliga skäl finns i en vanlig aktiv monitor. Den här är
 varm och inte en tillstymmelse till "harchness".

Den kan användas som en högtalarcabinette live rakt av eller som scenmonitor så att du får det där gitarrljudet i din medhörning som du behöver för att inspireras live. Om den klarar större gig? Ja det skulle jag tro eftersom den har en uteffekt på 500 watt. Du kan även koppla den vidare till en till likadan till.

Den är däremot ganska tung med sina 27 kg, men å andra sidan så väger ju alla aktiva scenmonitorer en del. Det är definitivt värt att släpa med den på gig, och sannolikheten att man väljer att inte göra det när man en gång testat ser jag som obefintlig. Bra att det finns ett bra placerat och väl balanserat handtag.

Framförallt gillar jag att den beter sig som en gitarrhögtalare ska och den tillför Kempern det där lilla extra som man ofta saknar när man pratar digitalt. Då ska man veta att Kempern i sig låter bra mycket bättre än sina föregångare från Line6 etc. Många rynkar säkert på näsan nu, men gör inte det. Det är bara dumt innan du hört den.

Här finns all data:
Configuration: 12” 2-Way Active Stage Monitor
Assembly: Made in USA using premium worldwide components
Low Frequency Transducer: Celestion - 12” speaker with 2.5” edge wound voice coil
High Frequency Transducer: Celestion PETP film compression driver with 1.75” voice coil Frequency Range: 50Hz - 20kHz
Frequency Response: 58Hz -18kHz
High Frequency Dispersion: 75° conical
Maximum peak SPL: 129dB
Power Output: LF: 270Wrms Class G / HF: 80Wrms Class AB+B
Maximum total burst power*: 500W
Input Impedance: 20k Ohm Balanced / 10k Ohm Unbalanced Electronic
Crossover: 4th order
Low Cut Filer (switchable): 3rd order Butterworth @ 100Hz
Controls: Level knob , Low-cut filter switch, Ground lift switch
Power switch, AC fuse, 115/230V switch Indicators Power Power, Protect, Limit, Signal Cooling: Convection Amplifier Protection: Short circuit, Clip-limiter, Overheat mute SOA output stage, Driver DC protection Subsonic filter, Turn-on mute and soft ramp Turn-on inrush current limiting Power Consumption @: 1.7A/0.85A 115Vac/230Vac (1/8 power pink noise): 150VA Connectors: Balanced female XLR input / Balanced male XLR link output Input Sensitivity **: 775mV (0dBu) Enclosure: Black Warnex® painted, Baltic birch plywood construction Hardware: Strap handle, Rubber feet / Rubber Strips Pole mounting cup, Detachable black grille

Friedman ASM-12 är en ultimat lösning för Kemper Profiler, och säkert Fractal AxeFx, och jag hoppas verkligen nån svensk musikaffär upptäcker kvalitén i den och börjar sälja den. Alla borde fanken ha en, det borde vara en mänsklig rättighet...

Betyg:
5 Zombies (5)

onsdag 11 november 2015

Zombie Guitar del 4: Halsfickan testas och mickarna har landat....

Nu är nästa steg färdigt med Zombie Guitar och jag måste säga att det nu börjar hetta till  i hjärttrakten.  Man vill bara veta mer om vad som försiggår i Fridged Custom Guitars verkstad. Framförallt börjar jag ana vartåt det lutar formmässigt. En Singlecut kropp som fasats av på baksidan som en strata och med ett fenderinspirerad skalle, hur tufft och oortodoxt som helst.

Jag roade mig med att googla lite igår kring hur mycket det finns av denna kombination. Det visade sig att det inte finns så mycket överhuvudtaget, och jag gissar att det kommer utmana en del puritister en smula när det hela är klart. Men å andra sidan så är ju Zombie Guitar inte en gitarr som försöker vara något den inte är, snarare tvärt om.

Ander Ohlsson har nu gjort färdigt halsfickan så att halsen ska kunna monteras
Halsfickan är ett av de mest kritiska passagerna för att utnyttja både halsen och kroppens trä vad gäller vibrationer. 

Ju tajtare halsfickan är ju bättre överförs vibrationerna och resultatet påverkar i högsta grad tonen i gitarren.  En del säger att det mest avgörande för en gitarrs ton är träet i halsen och att det är ordentlig resonans, men då krävs förstås att övergången hals - kropp är skickligt utförd. Bäst är förstås "NeckThrough" där halsen går genom hela kroppen, men de flesta gitarrer idag är antingen limmade eller skruvade. Det är två olika skolor helt enkelt.

Zombie Guitar blir skruvad och därför har Anders lagt ned extra krut på halsfickan så att den blir så tajt som möjligt. 
Här nedan kan ni se Anders utföra ett test av halsfickan, det så kallade Hufschmidt-testet, för att se hur tajt fickan är. Halsen är alltså inte skruvad ännu...

video
Resultatet är fantastiskt tajt, och man ska komma ihåg att Anders jobbat med hammare och stämjärn och inte med mer moderna verktyg som "fräs".

Lundgren "Hot Heaven" och "Blues"
Dessutom så har mickarna anlänt direkt från Lundgren Guitar Pickups. En "Blues" single-coil och en "Hot Heaven" Humbucker. En kombination som jag tror mycket på och hoppas funkar med gitarren, vilket man inte kan vara 100% säker på innan.

Anders: "Blir troligen en silvernickelkåpa på humbuckern men behåller singlecoilen vit.

Nu återstår en del grundarbete innan Anders sätter igång med betsning och själva designdetaljerna på gitarren.

Anders: Imorgon ska jag mäta ut för stall, borra för volumepott, switch och utgångsjack, samt göra en kavitet för elektronik på baksidan, med stämjärn såklart".

Det tar sig med andra ord :)

Stay Zombied

torsdag 5 november 2015

Zombie Guitar del 3. Halsfickan och val av mickar

I följetongen om det custombugge som Anders Ohlsson på Fridged Custom Guitars bygger åt mig har vi nu kommit fram till flera spånande moment. Dels har Anders gjort halsfickan, denna magiskt viktiga detalj som inte bara håller halsen på plats utan som också påverkar tonen.

Om halsen sitter tajt har träbitarna bättre kontakt och vibrationer kan bättre transporteras mellan delarna. Anders har så klart gjort halsfickan för hand med hammare och stämjärn.

"Blir lite egendesign på halsinfästningen, vill inte kopiera Gibson eller Fender för mycket. Det viktiga är att det blir tajt och att det blir skönt att lira på de högre banden Har tänkt att göra även den med bara handverktyg, stämjärn, så utmaningen är väl att få det så rakt, jämnt och tajt som möjligt. Det är svårt att veta på förhand om halsen behöver vinklas, men då det handlar om ett hartailstall som inte bygger så mycket på höjden så tror jag att en rak halsficka funkar fint. Funkar det inte så får en shims tillverkas i lönn eller mässing. Brukar vara lite pilligt det där så man får testa och göra om några gånger tills det känns helt rätt".

Anders har också bett mig att bestämma mig för mickar, vilket ju kan vara svårt i sig. Här är det lite mer tricky då gitarren inte visat några tecken på "egen ton" än, den är ju inte ihopsatt ännu. Man får gå på vad man känner till om poppel och om lönn, vilket i sig inte betyder ett smack innan delarna monteras. Men en känsla jag har är att den blir lite åt det "brightare hållet", så jag tar min utgångspunkt där.

Valet är egentligen rätt så givet eftersom den audiella bilden jag har av en Zombie Guitar är att den frustar i stallet och orosylar i halsläge. Zombies är på något sätt lite olyckligt bluesy inombords tror jag, samtidigt som de attackerar friskt när tillfälle ges.

I halsen väljer jag en Lundgren Blues single coil. Den har lite högre utsignal och har ett betydligt fetare bluesljud än andra. Den är baserad på en Lundgren 60´s Vintage, som jag gillar mycket. Karaktären på 60´s är att associera till Jimi Hendrix, The Edge och John Mayer medan 50´s Formvar är mer åt klassiskt 50-tal eller SRV. Jag menar associera i den meningen att allt förstås beror på vem som lyssnar och inte minst på vilken gitarr de sitter på. Olika gitarrer av samma märke kan ha olika resonanskaraktär. Man måste prova sig fram, ett bra sätt är att investera i flera typer av mickar och helt enkelt låta gitarren välja och inte dina kompisars åsikter.

Lundgren "Blues" är alltså lite hetare, och på ett sätt också mer modern i sin tonkarraktär.  Jag tror den kommer passa Zombie Guitar ypperligt.

I stallposition vill jag ha en lite vräkigare humbucker och valet blir därför Hot Heaven. Hot Heaven är en modernare variant av Heaven 57, som i sig i grunden är en mikrofon av typen P.A.F . Vi pratar klassiskt 50-talsound med lite hett lager ovanpå.

Lundgren Hot Heaven har en högre utsignal och en ordentlig "midkick". Den har också en avrundning i diskanten vilken då borde passa mina syften.

På så vis tänker jag mig en gitarr med bra klös i stallet och lite bluesigare i halsen, en kombination jag är väldigt spänd på att få höra resultatet av.


Fortsättning följer....


Stay Zombied

måndag 2 november 2015

Gitarrzombien startar sveriges första Podcast enbart om gitarrer

Gitarrzombien startar Podcast för gitarrister på alla nivåer, målgruppen är såväl nybörjare som professionella musiker. Till programmen kommer jag bjuda in gäster kopplade till olika teman för att gå på djupet om allt kring gitarrer.

Till min hjälp har jag min sidekick Daniel Kordelius, gitarrist och sångare  i "The Domestic Bumblebees" och som dessutom jobbar på Deluxe Music i Stockholm. Det Daniel inte vet om gitarrer är förmodligen inte värt att veta.

Gäster som kommer dyka upp är gitarrister, tillverkare, weekend warriors, rena amatörer, gitarrbyggare, pedal-freaks m.fl som kan diskutera spelteknik, förstärkare, gitarrer av olika slag, ton och vad som påverkar, högtalare, pedaler och pedalbord, digital vs analog, det finns mycket på idébordet som kan komma många till gagn.

Dessutom är jag mycket intresserad av att veta vad ni som läser min blogg och som eventuellt kommer lyssna på programmet skulle vilja att vi tar upp för innehåll. Kommentera gärna på Facebooksidan: www.facebook.com/gitarrzombien så håller vi diskussionen levande.

Programmen kommer spridas via iTunes Podcaster och via bloggen samt Facebook.

Podcasten är en del av min blogg och ambitionen ät att utveckla den i samarbete med mina grymma samarbetspartners Lundgren Guitar Pickups, Deluxe Music och These Go To 11. Jag vill passa på att tacka dem för allt stöd och att ni tror på mig och mina idéer.

Stay Zombied !

söndag 1 november 2015

Gitarrzombien säljer PRS, Ceriatone & Jackson

Jag säljer av lite prylar eftersom jag på det stora hela har för många gitarrer och förstärkare och för att samtidigt ge plats för mer att skriva om :)
Så passa på att köpa några riktigt fina grejer. Allt finns i Stockholm. 



PRS McCarty (15 000 kr)
En äkta McCarty från 2000 i Black Cherry Burst 10 "top". En riktig player med fantastisk top. Ted McCarty var VD på Gibson fram till 1966 och på äldre dagar jobbade han tillsammans med Paul Reed Smith och till hans ära gjorde man en McCarty modell med mickar utvecklade av mannen själv. Fantastisk gitarr som blåser det mesta.

Kropp: Mahogny
Topp: 10 Top Lönn (Michigan Maple även kallad Red Maple och samma som fanns på Les Paul på 50-talet
Halsprofil: Wide fat hals
Greppbräda: Indian Rosewood med moon inlays
Stämskruvar: Vintage Kluson Style
Band: 22
Scale: 25"
Radius (radie): 10"
Mekanik: PRS wrap around
Mickar: McCarty Pickups
Switch: Three-Way
Rattar: Volym och Ton med coilsplit

Case ingår

http://gitarrzombien.blogspot.se/2015/04/prs-mccarty-10-top.html

PRS P22 (27 000 kr)
P22 är faktiskt två gitarrer paketrad i en, något som möjligen avskräcker de mest inbitna traditionalister. Men låt dig inte luras, kan du hantera en switch så kan du hantera P22. detta är en gitarr så nära fulländning man kan komma. Recensenter över hela planeten lovordar den stup i kvarten, och jag förstår varför. Är du ointresserad av akustiska ljud och vill ha en grym rockgitarr så kommer du inte att ångra dig. Men det är klart att det är i kombination med Piezo som magin uppstår. Fredrik Åkesson i Opeth använder dessa mest hela tiden.

Nyskick

Färg: Eriza Verde Green Burst
År: 2012
Kropp: Mahogny
Topp: Lönn
Hals: Mahogny
Halsprofil: Pattern Regular
Greppbräda: Rosewood med Bird Inlays
Stämskruvar: PRS Phase III Locking Tuners
Band: 22
Scale: 25"
Radius (radie): 10"
Mekanik: PRS Piezo Adjustable Stoptail
Mickar: 57/08 Treble och 57/08 Bass
Switch: 5 Way
Rattar: Volym och Ton + en nivå för Piezo

Original PRS Case ingår

http://gitarrzombien.blogspot.se/2015/04/prs-p22-med-piezo-snacka-om-mangsidigt.html


Ceriatone "Chupacabra 50" Hot Rod Plexi (11 000 kr)
Chupacabra är, liksom allt från Ceriatone, handtillverkat point to point. Varenda liten komponent är handlödd och ett kännetecken för dem är dess höga kvalitet och låga kostnader. Enligt Nik är kvaliteten i hantverket en förklaring till den extrema ljudkvalitet de åstadkommer, en annan är att de väljer komponenter ytterst noga. Det handlar alltså om monstergain, om man vill, men också perfekt  Plexi-sound om man nu söker det. Faktum är att medelgas i gainen på "Plexi mode" fängslar mig mest, även om LA-80-tals mode också är ruskigt bra. Uteffekten är 50w.
En av de bästa förstärkare jag någonsin testat.

http://gitarrzombien.blogspot.se/2015/02/ceriatone-chupacabra-50-en-handbyggd.html

Jackson Demmelition 5000 kr
En riktig metalgitarr till en makalöst pris med tanke på vad man får. Signerad av både Robb Flynn och Phil Demmel i Machine Head. Otroligt lättspelad med låg stränghöjd och Floydet fungerar flawless och dessutom inte tillstymmelse till "neck-dive". Mer elakt än så här blir det inte.

Kropp: Basswood
Finnish: Svart Gloss
Hals: Maple Neck Through Body (Speed neck)
Halsfäste: Neck Set
Scale: 25,5
Binding: Silvervit
Greppbräda: Ebenholtz med pärlemor sharkfin inlays
Band: 24 Jumbo
Stall: Floyd Rose Special
Rattar: 2 Volym Switch: 3 vägs
Mickar: EMG HZ Humbuckers
Stämmisar: Jackson Die-Cast

Orginal Jackson Case ingår

http://gitarrzombien.blogspot.se/2014/04/jackson-demelition-for-machine-heads.html



Beat Buddy 1500 kr