Nu är det sluttrampat bland pedaler - Switchsystem är grejen

Jag har trampat pedaler sedan 1980 eller nåt sånt. Skälet till att jag stått ut med det förstår jag egentligen inte riktigt. I synnerhet inte sen jag blev lite äldre och faktiskt haft råd att skaffa lösningar som underlättar. Möjligen hittar vi svaret i att jag aldrig spelat professionellt och turnerat i nån större utsträckning. Men nu har jag sett ljuset, och det tack vare att jag har fått behov jag tidigare inte haft. Nej då jag ska inte turnera, jag ska testa pedaler professionellt.

Tänk att du kan byta en eller flera pedaler med ett trampstryck, en önskan ALLA haft fnågon gång, sannolikt fler. Metaforen "tap dancing" känner nog de flesta igen, proffs som hemmalirare. Med ett switchsystemslipper du det och kan "koppla" ihop pedaler, tex i dina favoritkombinationer, i en eller flera "presets" och "banker". Slutresultatet blir att du kan gå tex från ett gainat sound med en boost + overdrive till cleant med reverb + phase + delay nr 2 med ett enda tryck. Switchsystem är långt ifrån nytt och har funnits sedan 80-talet i olika former.

Jag skaffade förra veckan Voodoo Lab GCX Audio Switch och Ground Control Pro, ett midistyrt och programerbart switchsystem som styr pedalerna anordnade i enskilda loopar, en loop för varje pedal. Dessa loppar kan sedan kombineras och GCW Audio Switch hanterar sammanlagt 8 loopar. Har man fler pedaler kan man addera en ytterligare GCX. Ground Control Pro är ett pedalbord som via en midikabel kallar upp de loopar du vill ha. Det betyder att du i en livesistuation kan ha alla pedaler alldeles intill förstärkaren och bara ha ditt Ground Control Pro framme vid scenkanten. Det betyder att du INTE har någon lång kabel eller kanske tre stycken om du kör effects loop och det ger i sin tur mindre signaltapp. Det hela lät komplicerat och var troligtvis en av hörnstenarna till att jag inte gått in i den här dörren förrän nu, alltså den obefogade rädslan för att detta:

1. Är komplicerat
2. Dödar ton

Både 1 och 2 är helt hållet nonsens. Allt som inte är 0,5 m kabel rätt in i förstärkaren äter förvisso ton i någon mening, ju längre kablar ju mer signaltapp. Problemet är dock marginellt om man gör saker och ting på ett optimalt sätt, gör man det inte genomtänkt kan det ätas ordentligt med ton, det är helt klart. Göran Elmquist (www.soundofsilence.se) är en person som ägnat större delen av sitt liv kring dessa frågor och är en av dem i branschen som med skärpa behärskar området, och genom att följa honom på Facebook och lyssna till hans råd har du inget att oroa dig för. Men det är klart, vill du undvika att påverka signalen överhuvudtaget så vänj dig vid att stå alldeles intill ingången i förstärkaren med < 0.5 m kabel.

Förutom det uppenbara med switchsystemet fördelar så gav det också en annan helt oväntad effeket, mitt gitarrspel har på bara några dagar fått mer fokus. Det kan kanske låta överdrivet, men saken är den att pedaltramp tar fokus från ditt spel, du riktar din inneboende kraft och energi i fel riktning så att säga.

Mitt eget syfte med det hela var att med "ett knapptryck" med foten kunna switcha mellan tex två distpedaler, när jag framöver filmar mina tester, så att man kan höra skillnader i "real tid". Ljudminnet är kort och ett uppehåll på någon sekund är tillräckligt för att störa ditt lyssnande. Dessutom satte jag upp som krav att jag ville kunna testa objekten tillsammans med en uppsättning andra pedaler och, återigen, kunna växla med "ett tryck".

För mig blev valet Voodoo Lab, det system med mest möjligheter att växa i, men det finns också fullgoda alternativ med färre funktioner som är betydligt billigare. Men det gäller att se upp, alla system är inte lika bra på att behålla signalen, och äter ton om man nu väljer att kalla det så. Detta ska vi ta upp på fredag i nästa avsnitt av podcasten då Göran Elmquist besöker oss på temat "switchar" och "rig building".

To be continued....

Betyg:
5 Zombies (5)

Kommentarer

  1. En GCX Audioswitch är grejen! Jag vill däremot inte ha en så stor Ground Control. Kan ni rekommendera något liknande med bara typ 8 knappar. Jag har sökt, men inte funnit.
    /Tomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göran Elmqvist hade någon lösning på det vet jag. Du hittar honom bland mina vänner på FB !

      Radera
  2. Och just det, glömde wahwah. Finns det något fiffigt så man slipper dra en signal kabel från wah till förstärkarens ingång? (en MIDI wah som går in i Ground controll och skickar continous signaler till en rack monterad wah bak i riggen?) Om detta funkar har jag en ground control (typ) framme på scenen och bara en midikabel bak till rig/först. Fulländat! /Tomas igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antingen MIDI wha som du säger, tror dunlop har en. Annars vet jag att Göran har en lösning på det också. Men att det var lite mer komplicerat! Hör med honom!

      F

      Radera
    2. OK toppen! Tackar! Jag har faktiskt Görans rekomenderade lösning just nu. (sladd fran förstärkarloop fram till scen Delay-EQ sedan tillbaka) Funkar! Billigt! Men har tröttnat pa sladdarna. Är nu beredd att pynta.
      EQ i loop för solovolym är dubbelt sa bra som allt jag provat att koppla in framför förstärkare. För övrigt. :-) Hörs!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM