fredag 29 januari 2016

Gitarrzombien Podcast avsnitt 8 med Stevie Klasson

I avsnitt 8 är Daniel Kordelius äntligen tillbaka och vi möter Stevie Klasson, en av sveriges mest karismatiska vintage-expert. Vi pratar NAMM, Denmark Street i London, Götgatsbacken, Vintage & Gant Gubbar, stulna gitarrer och allsköns rövarhistorier med Stevie som dessutom är aktuell med ny skiva och bok. Stevie jobbar också på Halkans Rock House i Stockholm. 





Programledare: Fredrik Svensson
Sidekick: Daniel Kordelius
Gäst: Stevie Klasson


onsdag 20 januari 2016

Tommy Bergman & Evil Eye Effects

Den senaste tiden har jag intresserat mig mer och mer för svenska tillverkare och tidigare har jag tipsat om Tiny Pedals som nu utökat sitt utbud väsentligt. De små tillverkarna fascinerar och det är ofta hos dem man kan hitta de där smala pedalerna man kanske önskat nån gång men som de stora inte sett värden i att ta fram. 

Därför ska vi supporta de små, som till exempel Tiny Pedals, så vi får ha dem kvar. En annan sån här liten tillverkare som är på gång är Tommy Bergman,  Evil Eye Effects.

Det finns många som bygger pedaler därute, det känns nästan som att det blivit lite av ett folknöje. Att ta sitt byggande vidare till en bizniz är förstås en annan grej eftersom konkurrensen är stenhård och styrkeförhållandena gentemot "storföretagen" är minst sagt ojämna. De stora bygger automatiserat med volymmarknad i sikte. Med det kommer å andra sidan bristande kvalitetsäkring smygande när det gäller komponentval och därmed tonkvalitet. Så att bli stor är inte alltid helt enkelt.

De små kan naturligtvis utnyttja detta och rikta in sig på kvalitet. Samtidigt tvingas man att allt förhand, men å andra sidan väljer de ofta komponenter väldigt noga. Tillgången på bra komponenter är för det mesta helt avgörande för vad man kan/vill bygga. De små tillverkarna avstår hellre från att bygga en pedal om de tvingas peta in sämre grejer, man har helt enkelt inte råd att faila i sina betydligt mindre serier.

Sverige har en tradition av att bygga pedaler, och vi har flera skickliga hantverkare, inte minst pionjären och ikonen Björn Juhl med sina många episka verk. Tommy Folkesson, med sin "Raptor" och John Ohlsson, med sin nya "The Wizzard Overdrive". De två senare kommer från "förstärkarsidan", men har nu gett sig in på pedalmarknaden med goda resultat.

Många svenska tillverkares alster går att köpa på "These Go To 11" i Stockholm, den butik i Sverige med absolut störst utbud när det gäller pedaler. De som inte "Sebbe" på "These" har eller kan skaffa existerar inte känns det som... Men en tillverkare de inte har, än får man väl säga, är Evil Eye Effects från Stockholm. Tommy Bergmans skapelse.

Tommy Bergman
Tommy är en vild och spännande norrlänning med näsa för pedaler och särskilt för nya idéer, även om han gör klassiska saker också. Allt är True Bypass och flera av hans chassin har han faktiskt svetsat själv, eftersom han är utbildad svetsare till vardags. Jag fick ett tips på Facebook att jag borde lyfta Tommy som exempel på svenska tillverkare, eftersom han gör "grymma grejer". Jag kontaktade honom och vi började prata om att kanske testa några pedaler.

De två pedaler jag testat är dels en som bär namnet Omega. En kanalswitch med loop så du kan switcha kanal på din stärkare och samtidigt sätta av/på effectsloopen.

En enkel men genial uppfinning som gör att du minskar antalet fotstamp på ditt pedalbord. Låt säga att du vill ha torrt ljud på gainkanalen och lite chorus och delay på ditt rena ljud, ett stamp och du är klar.

Du kan också få den att enbart styra flera pedaler, genom att inte använda kanalbytarjacket och på det sättet kan du köra några extra effekter, kanske en boost, compressor och delay för solo ljud med ett fotstamp. En praktisk pedal, helt klart.

Dessutom testade jag Rebell Standard och Mini, också något som är enkelt men genialiskt för dig som lirar rent ljud och som vill ge din gitarr lite extra kropp och lyster. Det är en "förstegspedal" som sträcker sig fram en bit, men utan att bli en overdrive. Om du exempelvis giggar ofta och stöter på låneförstärkare med bristfälligt rent ljud, som låter torrt och livlöst, så kan du till viss del åtgärda problemet med Rebell som adderar "clarity" och "kropp". Om du redan har ett fint rent ljud så kan du låta din gitarr växa, det låter helt enkelt mer av det du gillar med din gitarr.

Skillnaden mellan Mini och Standard är att Mini saknar "filter", som är lite vad det låter som, ett tonfilter. Det finns även en "Plus" som innehåller en overdrive också, men den har jag inte testat.

Rebell är en pedal som är lite "förhäxande". Har du en gång använt den på ditt rena ljud, vill du inte gärna ta bort det. Det som kommer ut inspirerar till mer spel och det faktum att den gör en lite sämre gitarr-förstärkarkombination bättre  är en stor fördel för er som har en förstärkare med grym dist men lite mindre utvecklat rent ljud. Det är ju inte helt ovanligt menar jag, många förstärkare fokuserar ju på antingen det ena eller det andra.

Om man då kombinerar Omega (ovan) med Rebell så har du ju faktiskt löst det problemet ganska smidigt.

En kul grej med Tommy Bergman är att han också custombygger pedaler helt efter dina önskemål. Han säger att de faktiskt är mest custombyggen just nu, bland annat en monsterdist med loop.

Han customizerar inte bara ljuddmässigt, utan han målar dem också precis som du vill ha dem. På menyn står både overdrives, distar, fuzzez, reverb och delayer efter kundens krav.

Jag är fortsatt nyfiken på vad Tommy Bergman kan bygga och ser fram emot att testa hans overdrive- och distpedaler, och jag känner spontant att jag nog kommer köpa en custompedal av Tommy.

Vem vill inte ha en "one of a kind" och helt personlig pedal lixom?

Betyg Evil Eye Effects:
5 Zombies (5)


fredag 15 januari 2016

Gitarrzombien podcast 7 med Marcus Jidell och Ulf Schmidt

I Gitarrzombien avsnitt 7 möter vi Marcus Jidell från Avatarium, en av sveriges mer intressanta gitarrister med grunden i organisk blues och tung rock. Marcus väljer pedaler från trenchcoatmannen i gränden och berättar om Avatariums nya platta. Vi träffar också Ulf Schmidt från GuitarLabs som hjälper oss reda ut Brazilian Rosewood och hur man genom PLEKning kan få nytt liv i sitt instrument. 





Programledare: Fredrik Svensson
Sidekick: Vakant
Gäst: Marcus Jidell & Ulf Schmidt



Fredriks första gitarr "Sigma"

Pedalsamlingen Marcus valde ur...
Ulf gitarr med Brazilian hals




tisdag 12 januari 2016

Zombie Guitar är färdig !

Idag levererade Anders Ohlsson, Fridged Custom Guitars, projektet Zombie Guitar. En beställning som gjordes i höstas och som nu äntligen landat i Zombie Cave. En efterlängtad historia som jag själv inte haft så särskilt stor kontroll över eftersom Anders fick "konstnärlig frihet". Den enda ram han fick var att uppdraget att göra en gitarr på temat Gitarrzombien,  helt för hand, med Les Paul-kropp och "fenderskalle".

Det här med att han skulle göra den helt för hand tog Anders på stort allvar och jag fick lite dåligt samvete bitvis när han skickade filmer där han handsågande poppel, som är extremt hårt, med en enkel fogsvans. Jag uttryckte min empati och föreslog att han kanske skulle använda en eldriven såg istället, men han sa bara att:

"Jag vill gärna göra allt med vanliga old-schoolverktyg, det blir liksom mer på riktigt då."

Den enda eldrivna verktyg han använde var en eldriven borr, och det eftersom att han inte hade en handjagare. Annars har det varit japansåg, stämjärn och sandpapper som använts rakt igenom.
























Kroppen har inte lackats utan det är många många många lager "true oil" som sedan slipats för hand. Det gör att den får en ruff yta men ändå behandlad utan att lackblänka i onödan. Formen är av typen Les Paul men också avfasad som SG och tunn som en SG/Junior. Däremot är inputjacket som Fender Strata och switchplattan liknande Telecaster.

En av de finare sakerna med custombyggen är att man kan få ett instrument helt efter sina egna preferenser och som är helt olik allt annat. Anders stämde givetvis av med mig vad han tänkte göra, på det viset fick jag i grova drag ha sista ordet om det var något han funderade över.

"Att beställa en alldeles egen gitarr som en och samma person byggt från scratch ger instrumentet en alldeles egen speciell historia och karaktär". 

En sån sak var mickarna som vi hade en diskussion om. Detta eftersom gitarren måste byggas för att stödja det ljud man vill ha, och då blir mickvalet avgörande. Jag ville ha en stallmick med ganska hög output för ordentlig distortion och en halsmick med mer blueskarraktär, just för att kunna optimera placeringens grundkarraktär.

På det viset såg jag framför mig en gitarr med två helt olika tonstrukturer, en för hårdrocksriff och en mer bluesy.

Efter lite letande på framförallt Lundgrens hemsida fastnade jag för Hot Heaven, en mikrofon som har ett kraftigare mellanregister och utsignal än sitt syskon Heaven 57®. En bra kick i mellanregistret men ändå en touch av vintagekaraktär, som Lundgren själv beskriver det.

Resultatet är en tät high-gain med 70-tals vibe. Problemet med mickar med hög output är ofta att de blir lite starkare än en en med lite lägre, och eftersom jag ville ha en singelcoil i halsen så behövde jag hitta en med lite mer output, utan att bli för stark.

Därför fastnade jag för Lundgrens singlecoil "Blues", en mick baserad på hans  '60s vintage. "Blues" har något högre utsignal, och  får därför ett lite fetare bluesljud än sina syskon.

Och det är här jag imponeras igen över bygget Anders åstadkommit, för det låter nästan mer strata än strator generellt. Väldigt mycket åt Steavie Ray Vaughan hållet. Jag kunde aldrig föreställa mig att en gitarr med 24,75" skallängd kunde låta så mycket strata som den gör. Förbluffande. Micksargen är också snyggt monterad och rimmar med hela gitarrens estetik på utmärkt sätt.

När det gäller halsen så visar Anders på noggrannhet som slår det mesta. Halsfickan, gitarren har en bolt on konstruktion, gjordes så tight att han kunde lyfta hela kroppen med en kopp kaffe ståendes ovanpå utan att skruva fast den i kroppen.

Det krävs en ordentligt tight ficka för att inte tappa för mycket kontakt mellan hals och kropp, någon som annars gör att man lätt tappar ton.

Halsen är av mahogny, också den behandlats med true oil med insprängda blodspår. Profilen är något åt C-shape och eftersom den inte är lackad skapar den fin kontakt med gitarristens händer. Skallängden, eller mensur som det också kallas, är som Gibsom, dvs 24,75".

Huvudet ser, trots att kroppen signalerar Gibson, ut som hos en CBS strata, men ändå med en helt egen karaktär. De runda formerna harmoniera med kroppen och dessutom är huvudvinkeln som på en Gibson. Huvudvinkeln kommer sig av att Anders utgått från en paddelhals som han sågat ut i annan form och lagt på en Oregon Maple fanér. Stämskruvarna är formade som dödskallar och ger gitarren  en genetisk systerskap till Conny Blooms "Steam Funk" gitarr. Vi hade en idé om att det skulle vara upp och nedvänd skalle men vi stannade vid rättvänd av praktiska skäl.

Det vimlar av fina detaljer också, bland annat ett plektrumskydd av läder med bläckstämplad text "When There´s No More Room in Hell, The Dead Will Walk The Earth". Här fångar Anders Zzombietemat på ett kusligt sätt tycker jag. Att det sedan är nitat runt om bygger känslan ännu mer. Runt halsfästningen sitter också läderdetaljer på en osynligt men klädsamt sätt.

Hatten av.

Detaljer spelar såklart roll men gränsen här är hårfin mellan estetiskt passande och oseriös pannkaka. Många gånger tycker jag att alldeles för pimpade gitarrer ser overkliga ut, men Anders stannar vid gränsen får till det i samtliga detaljer.

Det sitter bland annat en schysst liten platta där det vanligtvis sitter en switch på Les Paul, och utan den hade det blivit tomt. Den är såklart relicad och innehåller dessutom blod från Anders själv, som uppstått under arbetet. Naturligtvis har han kapslat in det med  "true oil" så man behöver inte ängslas över det.

Här berättar Anders själv om Zombie Guitar och jag har också sprängt in två ljudsekvenser. Kom då ihåg att båda ljudklippen är inspelade genom samma förstärkare med samma inställningar.


En customgitarr tar naturligtvis lång tid att bygga, även om man bygger allt med eldrivna verktyg. Det handlar om hantverk och ibland glömmer vi bort att välbyggda instrument som byggts för hand också måste få kosta.

 I vår värld av CNC-bygdda gitarrer har vi vant oss vid att gitarrer blivit konsumtionsvaror och helst ska de vara riktigt billiga. Men med detta kommer också en del tråkiga konsekvenser, bland annat att inhemska gitarrbyggare inte kan matcha de låga priser som de stora märkena massproducerar. En handbyggd gitarr kostar i paritet med ett schysst instrument något över standardserierna från Gibson eller Fender, så vi pratar inte oöverkomliga priser på det sättet. Men visst kostar det lite mer än lågprisserierna. Å andra sidan måste man väga in andra parametrar i sån här affär.

Vi måste helt klart komma tillbaka till insikten om att vi alla som konsumenter har ett ansvar att bibehålla kunskapen som gistarrbyggare besitter. Annars tvingar vi in i denna hantverkskatt in i segsliten död, för inget överlever på enbart entusiasm. Om vi hittar tillbaka så kommer vi fortsätta kunna imponeras över och njuta av deras fantastiska arbete.

Det var också lite därför som jag vill beställa en gitarr av Anders, för att hjälpa till att lyfta i alla fall en av de många spännande byggare som finns i vårt land. Anders Facebook grupp "Svenska Gitarrbyggen" med över 1000 medlemmar vittnar om att detta med att bygga gitarrer verkligen ligger i tiden. Beställarsidan har dock en bit kvar, men jag tror att allt fler framöver kommer komma till den punkt jag precis passerat.

Visst var det en chansning, men jag kan nu lugnt konstatera att jag personligen börjat avprogrammera mig själv från den inlärda skeva uppfattningen att det är tryggare att köpa en serietillverkad gitarr från de stora märkena, som för all del kan vara spännande instrument de med, och istället våga göra en beställning av ett alldeles eget personligt välljudande instrument.

Jag känner mig extra stolt över den här gitarren och över att jag fått möjligheten att bättre förstå hur en gitarrbyggare tänker genom kontakten Anders Ohlsson.

Jag hoppas kunna lyfta fler gitarrbyggare framöver och på så sätt bidra på mitt lilla vis.

Vill du beställa en gitarr av Anders eller bara fråga honom något så hittar du honom på Fridged Custom Guitars hemsida. Vill du fråga Johan Lundgren något om mickarna så hittar du honom på Lundgren.se

Betyg:
5 Zombies (5)



fredag 8 januari 2016

Gitarrzombien podcast avsnitt 6 "Gitarrbyggaren Tobias Lindberg"

Gitarrzombien fortsätter på temat inhemska gitarrbyggare. I andra avsnittet möter vi Tobias Lindberg, TLL Guitars, som bland annat byggt 2 stycken Marvin åt programmets sidekick Daniel Kordelius. Tobias undervisar även på Musikinstrumentakademien i Stockholm där han fostrar nya gitarrbyggare.


 

Programledare: Fredrik Svensson
Sidekick: Daniel Kordelius
Gäst: Tobias Lindberg

Daniel Kordelius TLL gitarrer
Tobias Lindberg TLL Guitars

torsdag 7 januari 2016

Strängar med coating eller inte?

En sak som bidrar till din gitarrton är naturligtvis dina strängar, därför är ditt val av strängar avgörande för hur du låter. Marknaden för strängar är dock enorm och här kommer en enkel snabbguide till hur du hittar de bästa gitarrsträngarna för DIG. Jag rekommenderar att du köper olika typer av strängar, som exempelvis beskrivs nedan, och sedan låter dina öron och dina händer avgöra vad som är bäst för DIG. Vad som är bäst för andra har väldigt lite att göra med vad du kommer tycka om. 

Grundmaterialet som strängarna är tillverkade av spelar en del roll i hur karaktären på ljudet blir, hur mycket kan förstås diskuteras. Men att strängar skiljer sig åt i klang etc är helt klart. Därför kan det vara bra att fundera på vad det är man söker. Strängar i rostfritt stål är brighta och "punchy" medan strängar av Nickel oftast är lite varmare och mindre brighta, mer åt vintage hållet kan man kanske säga. Är materialvalet en stor grej?  Ja och Nej, det beror främst på hur din gitarr låter i sig eftersom strängens egenskaper starkt påverkas av gitarrerna alla delar. Det bästa man kan göra är att testa sig fram själv själv. Det finns några fler material som strängar är gjorda av, Nickel-plated och de lite mer Jazziga strängarna av krom m.fl.

En annan sak du måste tänka på när du väljer strängar är om du vill ha "coatade" eller "ocoatade" strängar.

Ocoatade srängar är praktiskt taget strängar som de alltid har varit, strängar liksom. No big deal. De är överlägset de mest använda strängarna. Välljudande men de har ganska kort livslängd. De flesta professionella gitarrister byter strängar efter varje gig eftersom handsvett och hudavlagringar gör strängen mindre benägen att vibrera korrekt och man förlorar en stor del av ton. Främst gäller det de lindade strängarna (EAD) men även omlindade förändras av svett etc och oxiderar över tid.

 Coatade strängar är strängar med en "coating", vi talar de tre lindade strängar here (E, A, D normal inställning). Coating är enkelt uttryckt ett ytskikt man lagt på för att skydda strängarna från smuts och svett och annat. Coatingen är oftast av Teflon appliceras antingen före lindning av strängen eller efter, det finns lite olika tekniker hos olika tillverkare. Resultatet är en sträng som innehåller 3-4 gånger längre än en vanlig sträng, och det är förstås bra. Å andra sidan förlorar coatade strängar en del sustain och klarhet, coatingen tränger in mellan lindningen och hämmar, genom ökad massa, på så sätt strängens förmåga att vibrera. Somliga hör detta och andra inte. En del gitarrister är känsliga för det och andra inte alls, utan gillar strängarnas ökade livslängd mer.

Processen för att tillverka coatade strängar är mer komplicerad och därför är dessa strängar dyrare, eftersom det är ett tillverkningsmoment till. Det högre priset återspeglar alltså inte en bättre klingande sträng som man kan förvänta sig, utan mer att strängarna får ökad livslängd och man slipper byta lika ofta.

"Treated Strings" är en ny form av coating baserad på en utvecklad mikroskopisk teknik. Dessa hämmar sustain och klang mindre än konventionell coating men "treated strings" är fortfarande coatade, men på ett annat sätt.

Valet mellan coatade eller ocoatade strängar måste baseras på hur du spelar och kanske ännu viktigare hur du upplever hur det låter tillsamman med din gitarr. Tro inte på allt du läser, använd istället dina öron.

Vilka strängtyper använder du mest, coatade eller ocoatade? Dela med dig av din erfarenhet i undersökningen nedan.

Använder du coatade strängar?

Ja
Nej
Other
Please Specify:
Poll Maker

fredag 1 januari 2016

Gitarrzombien Podcast på temat "Inhemska gitarrbyggare"

I avsnitt 5 av Gitarrzombien Podcast går vi på djupet med inhemska gitarrbyggare. I första avsnittet möter vi Anders Ohlsson, Frídged Custom Guitars, som bland annat bygger Zombie Guitar men som också byggt gitarrer åt Stevie Klasson och Conny Bloom. Anders har också startat Facebook-gruppen "Svenska Gitarrbyggen" med över 1000 medlemmar...





Programledare: Fredrik Svensson
Sidekick: Daniel Kordelius
Gäst: Anders Ohlsson


Conny Blooms "Steamfunk"

Stevie Klassons "Steampunk"