Ge din stärkare nytt liv....och sälj inte till skambudare...

Fö ett tag sedan funderade jag på att sälja en Marshall JCM800 Combo 1988 (4210), en förstärkare som i grunden låter fantastiskt, men som ändå av nån oförklarlig anledning hamnat på säljlistan. När jag lagt ut den och fått ett skambud på 1500 kr så började jag fundera. Anledningen till budet på 1500 kr var att hen som erbjöd sig att köpa den hade sett en Marshall Valvestate Combo på nån site och menade att det är vad en "Marshall står i nuförtiden". 

Jag orkade inte ens ta diskussionen så jag önskade vederbörande grattis till, som jag utgår ifrån, ett genomtänkt val. Valvestate går mycket väl att få schysst ljud i, jag hade en i början 90-talet hemma i lägenheten, med två 12or och stereochorus. Långt ifrån en rörmarshall förstås, men för min situation då ganska trevlig. 1500 kr är nog dessutom ett ganska rimligt pris för den förstärkaren, men inte för en JCM800. Sen kan man naturligtvis alltid hävda att priset för en vara är vad köparen defakto är villig att betala, inte alltid vad säljaren är villig att släppa grejerna för.

Hur som helst. Konsekvensen av det hela blev att jag började ångra mitt beslut att sälja och började  som alternativ två fundera över vad som händer om jag istället skulle byta dess högtalare. Olika högtalare har olika karaktär som tilltalar olika personer, alla är vi olika. Därför är det också svårt att säga vad som tex är en "bra högtalare", det beror liksom på. Det beror på sammanhanget, vilken typ av förstärkare, hur du spelar och vad du är ute efter. Det som avgör är ditt "ljudideal" helt enkelt.

Jag gillar varma gitarrljud med mycket botten, i synnerhet då det gäller överstyrda förstärkare (high gain) och jag har märkt att "hårda högtalare" kan ha svårt att få fram den karaktären. Nya högtalare kan vara hårda och krävs "inspelning" för att mjukna och bli mindre vassa. Men det finns även högtalare som är lite hårdare och som därmed ger en viss typ av ljud. Med en overdrive går det ofta bra att styra upp det hela, men inte alltid. När det gäller rena ljud så är det en helt annan femma faktiskt, så låt oss lämna det i denna artikel.

Jag tycker att JCM800, som ju främst är en förstärkare för skitigt ljud, har en väldigt tydlig identitet. Vanligt är dock att den kan variera i sound beroende på när den är byggd. De tidiga serierna har en typ av kretskort, de i mitten har en annan och de senare 89-91 en tredje typ och dessutom "diode clipping", i praktiken en inbyggd liten distbox. De tidiga har en kanal, medan de senare har 2 kanaler, reverb och effekt loop. Det betyder att en tidig JCM800 jämfört med en sen skiljer sig ganska mycket och att begreppet JCM800 därför inte är så där väldigt precis faktiskt. Soundet har dock uppskattats av rockgitarrister ända sedan början av 80-tal och ända in till idag.

Vad få tänker på, framförallt kanske de som har/haft toppar, är ju att kabinetten med högtalare ofta spelar ofantligt stor roll för hur det faktiskt låter. 80% av ljudkaraktären är direkt relaterat till valet av högtalare, så det är lite konstigt att fler pratar om det jämfört med valet av olika förstärkare. Det är därför den del i kedjan som vi normalt sett laborerar minst med..

I JCM800 combo sitter det ofta G12-M70, en högtalare som kanske inte tillhör Celestions mästerverk precis, men som fungerar för många. En del byter ut dem till Greenbacks (G12M) i olika varianter eller Classic Lead 80, och de som labbet vidare kan till slut fastna för till exempel V30. För många är det den ultimata rockhögtalaren, och är varma men fortfarande ganska hårda. Creamback G12H 75W är något ännu varmare tycker jag, men jag har inte hört att någon jag känner testat dem i en JCM800 Combo.

Utgå från ditt ljudideal, eftersom din polares sannolikt inte alls är detsamma som ditt när det gäller val av högtalare. Vänd dig till en butik för att få råd och kanske till och med få lyssna på olika varianter. Det är det som butiker är bra på... Tysken? Not so much...

Jag kan rekommendera Deluxe Music i Stockholm för er som bor i närheten. Bor du utanför Stockholm finns ju 4Sound på många orter eller andra firmor. Jag tycker det är viktigt att prova, att känna och att lyssna.

Combo-förstärkares chassi spelar naturligtvis också stor roll, träslag och även konstruktion påverkar ljudet mer än man kan tro. Om den är stängd eller öppen spelar till exempel stor roll. Open back (öppen)  har som det låter "öppet" där bak och låter stor del av luften slinka ut den vägen, "closed" tvingar ljudvågorna framåt och komprimerar samtidigt ljudet en aning och upplevs mer "punchy". Closed brukar många high-gainers föredra med de som gillar rent eller crunchy brukar uppskatta open back. Open back öppnar nämligen upp mer inom hela frekvensområdet och känns luftigare.

JCM800 har delvis open back, det finns några paneler som "stänger lite", säg att den är 30% öppen. Beroende på var i rummet den står så kommer den flytta luft på olika sätt, och kommer således låta olika. Många club-giggare gillar open backs, själv föredrar jag egentligen closed back, det hela är mer en fråga om personlig smak än vad som är sanning.

Jag upptäckte att Creambacks fungerade väldigt fint i min JCM800 Combo. Det lät mer organiskt, lite mjukare och en aning mer botten.  Den fick lite av en vitaminskjuts och växte till en väldigt trevlig kompis.

Den personliga slutsaten av denna historia blev att det egentligen inte finns någon reell anledning att sälja något som jag i grunden gillar men som jag av någon outgrundlig anledning tröttnat lite på tonalt. Ljudidealet svänger ju hela tiden och allt går i vågor fram och tillbaka. Genom att byta någon del i förstärkaren eller instrumentet så kan du förändra lite karaktär, ibland tillräckligt för att kärleken skall blomma igen. Förmodligen gäller det för alla förhållanden, de mår bäst av underhållas och aktivt utvecklas.

Så sälj inte, om du inte absolut måste ha stålar till hyran eller nåt annat väldigt livsavgörande, och sälj i synnerhet inte till skambudare. Ställ undan grejerna och ta fram dem senare och återupptäck tjusningen med instrumentet som du en gång älskade. Gammal kärlek rostar aldrig.

Laborera och lek, testa och var uppfinningsrik.

Stay Zombied !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Justera halsar är lite läskigt..."

Intonering av gitarr

Snårskogen kring Fender Stratocaster, MIA och MIM