lördag 26 juli 2014

FujiGen i Japan + Fender Stratocaster Standard -62 Made in Japan 1991

Häromdagen hittade jag en Fender Stratocaster -62 Standard Reissue på Halkans. Den är från 1991 och tillverkad av FujiGen Gakki. FujiGen öppnade sin instrumentproduktion 1960. De första instrumenten som producerades var violiner men ganska snabbt kom de att växla över till akustiska gitarrer. 1962 startades den del som kom att syssla med elgitarrer, det var där massmarknaden låg. Det där med att gitarrbaserade band var en fluga visade sig långt ifrån pålitligt. 

FujiGen kom att utveckla hög kvalitet i produktionen och var tveklöst en av de mest erkänt skickliga intrumentmakarna i världen under långa perioder. 

Man tillverkade bland annat gitarrer åt Greco, Ibanez, Burny, Fernandes och Yamaha m.fl. Senare gjorde man också en del syntgitarrer till Roland och har också en eget märke kallat FgN, som jag inte haft möjlighet att testa ännu.
 
FujiGen är så välkända för sitt hantverk att så fort en japangitarr kommer ut på Blocket så påstår säljaren att "gitarren är från FujiGen", utan att egentligen veta. Det kallar jag bra "varumärke".

1981 började FujiGen tillverka Strator och Telecasters åt Fender. Faktum är att alla Strator som tillverkade 1984-1985 gjordes i Japan. Detta eftersom ingen amerikansk fabrik var igång under ungefär 1 år  i samband med återköpet från CBS. CBS hade tidigare köpt Fender och kört firman i botten, kvaliteten hade börjat svikta högst väsentligt. 1984 köptes CBS ut och man flyttade produktionen till Corona i Kalifornien. Runt 80% av Fenders försäljning under denna tid var gitarrer tillverkade i Japan. För att förstå lite av Fujigens kapacitet så tillverkade man totalt 14000 gitarrer per månad 1983, och lägg där till en oklanderlig kvalitet. Fujigens tre fabriker, Omachi, Hirooka och Matsumoto ligger alla i Nagano, 90 min med tåg från Tokyo. FujiGen slutade sin tillverkning av Fender och Telecasters 1997, produktionen togs över av andra. 

De första Stratocasters som tillverkades i Japan hade serienummer JV (1982-1984) eller SQ (1983-1984) följt av 5 siffor.  JV stod för Japan Vintage och var just vintage reissues och SQ för Squire som tillverkades där enbart under det året.

Efter 1984 gjordes serienummren om ti. En bokstav och 6 siffror.  

    Japanese Serial Numbers
    JV + 5 digits 1982-1984 
    SQ + 5 digits 1983-1984 
    E + 6 digits 1984-1987 (Många s.k Superstrats)
    A + 6 digits 1985-1986 
    B + 6 digits 1985-1986 
    C + 6 digits 1985-1986 
    F + 6 digits 1986-1987 
    G + 6 digits 1987-1988 
    H + 6 digits 1988-1989 
    I + 6 digits 1989-1990 
    J + 6 digits 1989-1990 
    K + 6 digits 1990-1991 
    L + 6 digits 1991-1992 
    M + 6 digits 1992-1993 
    N + 6 digits 1993-1994 
    O + 6 digits 1993-1994 
    P + 6 digits 1993-1994 
    Q + 6 digits 1993-1994 
    S + 6 digits 1994-1995 
    T + 6 digits 1994-1995 
    U + 6 digits 1995-1996 
    N + 5 digits 1995-1996 
    V + 6 digits 1996-1997 
    
    Crafted in Japan A + 6 digits  1997-1998 
    Crafted in Japan O + 5 digits 1997-2000 
    Crafted in Japan P + 5 digits 1999-2002 
    Crafted in Japan Q + 5 digits 2002-2004 
    Crafted in Japan R + 5 digits 2004-2005 
    

De första har labeln "Made in Japan", fram till 97 och sen övergick labeln till "Crafted in Japan" från och med 1997. Detta är inte oväsentligt eftersom en del diskuterar om det är finare med den ena eller den andra, och det kanske det är men vi talar ändå inte om värdefulla vintagegitarrer här så ur den aspekten spelar det mindre roll. 

Både Made in Japan och Crafted in Japan är fantastiska instrument och mycket prisvärda, i alla fall de som är tillverkade i FujiGen. Faktum är att när man tidigt var över från Fender i USA och kontrollerade upptäckte man att kvalitén många gånger vara lika hög eller ibland till och med högre än den i USA. Det sägs att man var väldigt bekymrade över detta.  

Du kan kolla din japanska Fendergitarr här genom att lägga in ditt serienummer, glöm inte angre "Japan": Serial Number Generator


Fender Stratocaster 62 Standard Reissue sunburst 1991
Gitarren är alltså tillverkad under FujiGens glansdagar och tillhör den andra eran av bra japanstrator, inte de mest attraktiva bland samlare, men fantastiska instrument. 

Kroppen är tillverkad av det billigare träslaget Lind och inte av Ask som de amerikanska syskonen. Trots att det är billigare så är Lind klassat som en ett resonans träslag och fungerar mycket bra. 

Det är väldigt svårt att hitta uppgifter om specs vad gäller mickar på dessa, men vad jag kan utläsa så är det standard US Vintage single-coils. Men de kan förstås också vara bytta, men de har ganska låg output och stallmicken är faktiskt rejält tunn när man kör på rent ljud, men med ordentligt med gain och en boost drar den iväg och får det där klassiska Blackmore eller Yngwie Malmsteensoundet. 

Halsmicken å andra sidan är varm och fyllig, fortfarande låg output men fantastiskt bluesigt och balanserat. Med 5-stegsswitchen kan man sen koppla in mellanmicken om man vill, men jag är en enkel människa så jag kör hals eller stall.

Den låter som en Strata ska låta och är fantastiskt skön och inspirerande att spela på. Jämför jag med min MIM, som ändå är riktigt bra, så är detta något helt annat, klasskillnad utan tvekan. 

Halsen är av Lönn, precis som amerikanska. Baksidan av halsen är lackad och man kan med fördel slipa ner det lite så inte motståndet blir för stort om man vill. Jag tycker det känns bra som det är. 

Halsen har en greppbräda av Rosewood med helt oslitna band. Stallet är av typen "vintage tremolo" och stämmisarna är av "vintage kluson-style". Dessa båda samarbetar bra och det finns inte en tillstymmelse till att gitarren stämmer om sig. 

Rattarna (Volume+Tone+Tone) är standard och lite snyggt gulnade och fina. Lacken är fantastiskt fint välbehållen, det finns en enda liten ding på framsidan och det är allt. Med tanke på att gitarren är 23 år gammal så är den otroligt fint välbevarad. 

Jag kan verkligen rekommendera Japanstrator från den här tiden, de är billiga och fantastiska instrument. Man behöver heller inte, som med "mexarna", vara orolig att de skiftar i kvalitet. Japanerna var väldigt konsistenta i sin kvalitet, det är uppenbart att de var stolta över att få göra sina instrument. 

Betyg:
5 Zombies (5) 













2 kommentarer:

  1. Intressant läsning!
    Jag har en vit Japan-strata som jag tror även den är en 62 standard reissue fast från 1997. Enligt serienumret verkar den vara i gränslandet mellan "made in" och "crafted in". Serienumret är V038888 men det står crafted in Japan precis ovanför numret (kollade runt lite på nätet nu och har sett bilder där det står "Made in Japan" och ett 6-siffrigt nummer med V i början). Hursomhelst, kul att få lite info!

    //Tomas

    SvaraRadera
  2. Sannolikt så är det som du skriver, intressant :)

    SvaraRadera